Siirry pääsisältöön

Hajewan talvikauden 2011-2012 tavoitteista

Puuveneily on siitä miellyttävä laji, että sitä voi harrastaa kavereiden kanssa ympäri vuoden. Hajewan tapauksessa puuhailtavaa riittää varmasti sekä kuluvalle talvelle että myös seuraaville, ja osaa pääsimme aloittelemaan jo syksyllä. Muutamia keskeisiä kohtia varten sain jälleen hyviä neuvoja Suomen puuvenekeskuksesta Kotkasta. Tärkein tämän talven tavoite on saada vene kyllästettyä sisäpuolelta. Seuraavassa olen jakanyt veneen ylläpitotoimet sisätiloihin, kylkiin, köliin, peräsimeen, rikiin ja varusteluihin liittyviin tehtäviin.

Sisätilat
Hajewan sisätilat kaipaavat kipeästi kyllästystä ja pilssi maalausta siistinä pitämisen helpottamiseksi. Kuten allaolevassa kuvassa Mika ja Miika näyttävät mallisuoristusta, aloitetaan käsittely hiomalla sisätiloissa puupinta esille.
Sisätilan käsittely aloitetaan hiomalla puupinta esille
Hionnan jälkeen koko sisätila kyllästetään joko Owatrol 1 tai Impreg 1 aineella. Tähän voisi käyttää myös perinteisesti pellavaöljy + homeenestoseosta, mutta näillä näkymin Hajewa saa lopputalvesta yhden viikonlopun mittaisen kyllästyskäsittelyn jommalla kummalla modernilla aineella. Kyllästyksen jälkeen pilssi on tarkoitus maalata, aluksi usealla kerroksella litkua lyijymönjää ja sen jälkeen käyttämällä International Danboline pilssimaalia.

Kansi ja muut lakatut kohdat
Hajewan kannessa on muutamia kohtia, joissa lakkapinnan alle on päässyt vettä. Hyvä esimerkki näkyy allaolevassa kuvassa keulassa sijaitsevan ilmaventtiilin ympäriltä.
Paikoittain kannen lakan alle on päässyt vettä
Näistä kohdista vanha lakka irroitetaan ja puun annetaan kuivua. Tummentunut puu hiotaan pois, jonka jälkeen kohta kyllästetään muun kyllästyksen yhteydessä. Parissa kohdassa kuningaslaudan ympärillä sauma on hieman päässyt elämään, ja näissä kohdissa vanha tiivistysmassa tulisi poistaa ja korvata uudella. Tarkoitukseen voi käyttää esimerkiksi Sikaflex dc 290 massaa.

Korjausten jälkeen kohdat käsitellään viidestä kymmeneen kerroksella hyvin ohutta Epifanes Rapidclear lakkaa, tavoitteena on saada lakkapinnasta tasainen. Lopuksi koko pinta hiotaan himmeäksi ja lakataan yhdellä kerroksella Spinnaker Gold Fashion Yacht Varnish lakkaa.

Köli
Itämeren pohja käsitteli Hajewan köliä hieman kovakouraisemmin pari kertaa kesän aikana. Nuo saattavat olla syynä köliin oleville pienille epätasaisuuksille, joita alla olevassa kuvassa näkyy.
Kölin epätasaisuuksia voi tasoittaa kitillä
Kölin pinta on todennäköisesti kitattu ja osa tästä kitistä on lohjennut pois. Nuo kohdat korjataan kittaamalla se uudestaan. Käytönnössä kunnostettavat kohdat siistitään, ja käsitellään Yacht Primer hopeamaalilla tartuntapintaa varten. Sitten kohtaan laitetaan uusi kitti, jonka päälle taas Yacht Primer Hopeamaali ja lopuksi myrkkymaali.

Peräsin
Veneen peräsimessä on pieni halkeama, jota voi pyrkiä korjaamaan uittamalla siihen epoksia. Toinen ongelma peräsimessä on sen kiinnityskohdassa runkoon. Joku kohta rungossa pääsee hankaamaan peräsintä, ja tätä kohtaa voisi hioa hieman. Hionnan jälkeen siihen kohtaan pari kerrosta Primeria ja myrkkymaali.

Hajewan myrkkymaalipinta kannattaa kunnostaa muun myrkkymaalauksen yhteydessä. Eli helposti lohkeavat kohdat maalissa irroitetaan jonka jälkeen koko pinta käsitellään myrkkymaalilla. Aikaisemmin olemme käyttäneet Hempelin Basic pehmeää antifouling Red Brown maalia, ja samaa käytetään myös jatkossa.

Kyljet
Hajewan kyljet huollettiin erityisen tarkasti viime keväänä ja kuluvalla kaudella tuo työ viimeistellään. Maalipinnan muutamat vauriot luonnollisesti korjataan ohennetulla International Pre-Cote pohjamaalilla. Paikkausten jälkeen kyljet hiotaan kauttaaltaan kevyesti ja maalataan ohennetulla International Toplac Snow White -maalilla.

Heloitus
Alkukesästä yksi pylpyrä irtosi puomista. Loppukesällä Musto regatassa hieman reippaammilla tuulilla huomasimme, kuinka allaolevassa kuvassa näkyvät fokan skuuttien köysilukot eivät pitäneet ihan täydellisesti.
Fokan skuuttien köysilukot luistavat hieman
Kesän mittaan ihmettelimme hieman myös levankia, jonka heloitusta voisi helposti tehostaa. Onneksi nämä asiat voidaan onneksi. Hela irroitetaan ja vanha reikä täytetään joko epoksi+puuaineksella tai sitten sopivalla täytemassalla. Tämän jälkeen uusi hela laitetaan paikalleen.

Riki
Purjeveneessä riki on liikkumista ajatellen oleellinen osa. Hajewassa riki on hyvässä kunnossa, mutta myös sitä pitää ylläpitää. Käytännössä keskeisin asia on maston, puomin ja spinnupuomin lakkapinnan ongelmakohtien korjaus koko lakkapinnan päällelakkaus samalla tapaa kuin kannen tapauksessa. Lisäksi puomissa oleva purjeen alaliesmalle tarkoitettu ura halkesi jälleen, joten se pitää liimata epoksilla.

Varustelu
Hajewa on hyvässä kisakunnossa. Mikä toisaalta tarkoittaa, että retkeilyä varten sen varusteluun olisi hyvä kiinnittää huomiota. Hai-veneessä on takakannen alla paikka kahdelle vetolaatikolle, jollaisesta on esimerkki allaolevassa kuvassa. Vastaavat laatikot, tosin hieman matalempina, on tarkoituksena toteuttaa jollain aikataululla. Vetolaatikoihin voisi sijoittaa ainakin merikartat sekä jotain elektroniikkaa purjehduksen aikana. Periaatteessa paikka kahvikupille olisi myös miellyttävä :)
Takakannen alla on paikat kahdelle vetolaatikolle
Mikäli vene halutaan katsastaa kolmanteen katsastusluokkaan, on aukot voitava sulkea. Tämä tarkoittaa meidän tapauksessa oviaukon sulkemista, joka voidaan toteuttaa joko kahdella saranoidulla sisäänpäin aukeavalla ovella tai sitten ylhäältäpäin laskettavalla luukulla. Kummassakin on puolensa, mutta esimerkiksi alapuolella näkyvässä kuvassa oleva kaksiosainen luukku on helppo siirtää syrjään.
Ovi voi olla kaksiosainen luukku
Ennen ensi kesää on sähköiset varusteet käytävä läpi. Automaattinen pilssipumppu ei inahtanutkaan viime kesänä, ja loki näytti jostain syystä vain nollaa. Ongelma saattaa sijaita hapettuneissa liittimissä. Kolmanteen katsastusluokkaan katsastamista varten tarvitaan myös kulku- ja ankkurivalot, joista toivottavasti löydän jostain patterikäyttöiset versiot.

Kuten sanottua, tekemistä riittää myös seuraaville talvikausille. Näin tammikuun alussa voi todeta kesän alkuun olevan juuri sopivasti aikaa. Näillä näkymin myös talvella veneen luona tulee vietettyä ystävien kanssa useampia mukavia päiviä!

Kommentit