Siirry pääsisältöön

Kevään 2012 kunnostusurakka

Uusi kausi on taas pian alkamassa, ja niinpä tässä vaiheessa on hyvä koota viime kauden keskeisiä tapahtumia yhteen.

Kevään 2012 kunnostusviikonloppuina Hajewa sai seuraansa motivoituneita veneilijöitä. Kesän valmistelu alkoi itse asiassa jo hieman ennen joulua, ja vesillelasku odotti toukokuun alussa. Tuohon väliin mahtui monta mieleenpainunutta hetkeä. 

Sisätilojen kyllästys
Kuten jo aiemmassa kirjoituksessa mainittua, aloitimme kunnostuksen lakan poistamisella sisätiloista. Ongelma oli vain se, että kyseinen aine istui aika tiukassa. Poistamiseen ei tuntunut auttavan hiomapaperi eikä kaavin edes kuumailmapistoolin avulla.

Lamppu helpotti sisätiloissa työskentelyä
Loppujen lopuksi päätimme käyttää lakan poistamiseen Nitromors maalinpoistoainetta. Varovaisen kokeilun jälken aine vaikutti toimivan hyvin, ja niinpä sisätilojen kanssa työskentely käynnistyi toden teolla. Myöhemmin kesällä sain tietää että tuo lakka oli itse asiassa Owatrol-2 pinnoite. Niin tai näin, otimme puun esille rungon laudoituksessa sisäpuolella, kaariin emme koskeneet. Viimeistelimme lakan poiston hiomalla vielä pinnat ensiksi vähän karkeammalla ja sitten hienommalla hiekkapaperilla sekä pyyhkimällä puutärpätillä.

Vihdoin huhtikuun alussa saimme pidettyä kyllästysviikonlopun. Urakka alkoi varhain pääsiäislauantaiaamuna, ja jatkui sunnuntai-iltaan. Puuha oli aika sottaista eikä suojahaalareista ollut enää toisen kyllästyskierroksen jälkeen paljoa iloa.

Ensimmäinen kyllästyskierros käynnissä
Radio soi ja Hajewan teltta tuntui olevan sakeana Owatrol-1 kyllästettä. Onneksi hengityssuojaimet pitivät kyllästäjät tolkuissaan, ja niinpä parin päivän jälkeen saattoi todeta etteivät laudat enää tuntuneet imevän kyllästettä. Päätimme tässä vaihessa myös siirtää pilssin maalauksen eteenpäin.

Sisätila kyllästettynä


Kannen käsittely
Kun runko ja kyllästäjät olivat saaneet riittävästi Owatrolia, siirryttiin kannen käsittelyyn. Alustavasti olin suunnitellut pientä paikkalakkausta, mutta pieni paikkalakkaus kasvoi jo ensimmäisenä päivänä vähän suuremmaksi paikkalakkaukseksi.

Lakka lohkeilee irti

Eritoten takakannen lakasta tuntui irtoavan lähes neljännes. Vaikuttaa siltä, että koko kannen remontti odottaa muutaman kulman takana. Aikaisemmasta kyllästyskokemuksesta innostuneena päätimme ottaa riskin laikukkuudesta ja uittaa Owatrolia myös kannelle. Laudat imivät kyllästettä ihan hyvin, ja kyllästyksen jälkeen hioimme nuo alueet vielä kevyesti ja pyyhimme liuottimella ennen lakkauksen aloittamista. Ensimmiästen lakkauskierrosten jälkeen huomasimme kyllästettyjen kohtien tummuneen hieman muuhun kanteen verrattuna.

Lakattavat kohdat merkittynä teipillä

Käytimme tänä vuonna jokaiseen kerrokseen samaa lakkaa kuin millä viimeistelimme edeltävänä keväänä (Spinnaker Gold Fashion Yacht varnish). Ensimmäiset kierrokset ohensimme lakkaa reilusti. Kannen lisäksi lakkasimme myös kajuutan etuseinän sekä sitloodan reunat. Viileä kevätilma vaikeutti lakkausta jonkin verran, ja kuivuminen vei aikaa jonkin verran ohjeita pidempään. Niinpä itse asiassa ihan viimeinen kerros tuli vedettyä vasta kesäkuun alussa, Hajewan oltua jo vesillä.

Köli ja pohja
Lakkausten välillä puuhastelimme kölin kanssa. Poistimme irtoavan kitin kaapimella sekä irtoavan ruosteen metalliharjan avulla rautakölin pinnasta.

Kölistä tulee hyvä!
Aikaisemmat suunnitelmat tarkentuivat tämän jälkeen hieman. Laitoimme raakaan rautaan Hempelin valkoista Light primer epoksimaalia. Tähän pintaan levitimme sitten Hempelin Epoxy filler -kittiä.

Metallipinta maalattiin epoksimaalilla
Kitti oli vähän hankala levittää siististi, ja niinpä sitä sai kuivumisen jälkeen tasoittaa karkealla ja hienommalla hiekkapaperilla. Hionnan jälkeen levitimme kitin päälle Hempelin harmaata Underwater primeriä (Yacht primer). Kölin ja koko pohjan pinnan viimeistelimme lopuksi jo edeltävän vuonna käyttämällämme Hempelin Basic pehmeällä antifouling Red Brown maalilla.

Kyljet ja puomi
Käsittelimme kyljet aikaisempien suunnitelmiemme mukaisesti. Hioimme pinnat kevyesti, ja muutamat selkeämpää korjausta vaativat kohdat käsittelimme ohennetulla International Pre-Cote pohjamaalilla. Paikkausten jälkeen maalasimme kyljet hieman ohennetulla International Toplac Snow White -maalilla. Maalikerrosten kuivuessa oli hyvä hetki tarkastella puomia.

Puomi liimauksessa


Puomissa oleva purjeen alaliesmalle tarkoitettu ura halkesi edeltävänä kesänä. Tuo halkeama oli onneksi erittäin siisti. Hioimme sitä kevyesti, jonka jälkeen liimasimme puomin epoksilla. Liiman kuivuttua paikkalakkasimme muutamia kohtia, joista lakka oli päässyt irtoamaan. Lopuksi hioimme puomin kevyesti ja lakkasimme sen kokonaan.

Vesillelasku
Otimme tavoitteeksi melko kunnianhimoisesti laskea Hajewan vesille jo toukokuun alkupuolella. Tässä oli kaksi puolta: Puuvene ravistuu kuivilla ollessaan, ja tämä vauhti kiihtyy ilman lämmetessä. Veteenlasku toukokuun alussa tarkoitti, että Hajewa ei vuotanut käytännössä lainkaan. Toki tätä avitti myös veneeseen paria vuorokautta aiemmin laskettu vesi.

Kevätilta

Toinen puoli tässä tavoitteessa oli sitten aikataulu. Illat venyivät vähän pidemmpiksi, mutta voisi väittää ettei auringon laskemista oikeastaan huomannut kaarihallin tukirakenteisiin kiinnitettyjen spottien valaistessa Hajewaa. Ja onneksi tukijoukot kasvoivat kriittisillä hetkillä!

Toukokuun ensimmäinen lauantai oli aurinkoinen

Viimein koitti toukokuun ensimmäinen viikonloppu. Kaiken kunnostuksen keskellä purimme jo kotoisaksi muodostuneen rakennelman Hajewan ympäriltä. Täytyy myöntää että tuo purkaminen kävi yllättävän nopeasti verrattuna syksyiseen rakennusurakkaan.

Kysy vaan että jännittikö?

Viimeisten viikkojen aikana pidimme kaarihallin sisäpuolella pientä listaa jäljellä olevista tehtävistä. Lauantain jälkeen jäljellä oli käytännössä vain välttämmättömien tarvikkeiden - esimerkiksi uppopumpun - lastaaminen veneeseen ennen Hajewan ensimmäistä vesillelaskua meidän toimesta. Aikamoista!

Kommentit