Siirry pääsisältöön

Talven ja kevään 2013 korjaussuunnitelmat

Talven ja kevään 2013 korjausurakka vaikuttaa hieman kevyemmältä kuin edeltävänä keväänä. Kävin jälleen tapaamassa Suomen puuvenekeskuksessa toimivan Red Sky Craft (www.redsky.fi) veneveistämön ammattilaisia ja samalla tutustumassa mukavasti etenevään Blue Marlin projektiin.

Kansi
Kannelle tehtiin edeltävän keväänä aika suuria paikkalakkauksia. Kuten aikaisemmin mainittua, kyllästämisen seurauksena kannesta tuli hieman laikukas, mutta toisaalta korjatut alueet ovat pysyneet hyvässä kunnossa.

Edeltävän talvena korjatut alueet ovat hyvässä kunnossa
Etenkin etukannella on alueita, joissa lakkapinta on irronnut puusta, ja vesi on päässyt sinne. Kuten aikaisempinakin talvena, näistä alueista poistetaan kaikki irtoava lakka, jotta alue pääse kuivumaan. Jokainen kohta josta lakka on irronnut pitäisi korjata.

Kaavin on hyvä työkalu, mutta lakan irtoaminen tuntuu jatkuvan loputtomasti. Niinpä reunat on hyvä ohentaa ja siistiä hiomapaperilla. Tässä kannattaa käyttää hyvin leikkaavaa paperia, jotta lakkapinta ei turhaan lämpene ja sitä kautta vaurioidu. Käytännössä paperia pitää vaihtaa riittävän usein.

Irtoavaa lakkaa

Kajuutan etuseinään on myös päässyt vettä lakan alle. Ylempi kohta on edeltävän vuoden korjauksen jäljiltä hyvässä kunnossa, mutta alempaa seinä oli talvella jopa jäähuurteessa. Tältä alueelta pitää irroittaa kaikki irtoava lakkaa, myös listan päältä ja antaa kuivua huolella.

Kuivumisen jälkeen seinän ja listan väliin voisi tehdä pienen uran, johon laitetaan sitten kuivumisen jälken mitä tahansa vaalean ruskeata tiivisteliimamassaa (Sikaflex, Wurthin liima ja tiivistemassa, Soudal). Näin kannen ja kajuutan välinen mahdollinen pieni eläminen ei riko lakkapintaa niin pahasti. Kuivumisen ja siistiksi hiomisen jälkeen pinta käsitellään normaalisti.


Lakka irtoaa myös kajuutan etuseinästä
Pilssi ja rungon kyllästys
Tänä vuonna sisätilat käsitellään uudestaan Owatrol-1 kyllästysaineella. Mikäli aikaa riittää, voisi myös puukölin ja kaarien päältä poistaa Owatrol-2 käsittelyn sekä kyllästää ne.

Yksi vaihtoehto ikuisuuskysymkselle sisätilojen pintakäsittelystä on käsitellä ne alueet, joissa vesi makaa koko kesän lyijymönjällä (italialainen Brava lyijymönjä, jota saa ilmeisesti ainakin Classic Marinesta), jonka päälle voisi levittää harmaan international damboline pilssimaalin. Loput alueet voisi sitten pitää pelkällä kyllästämisellä.

Köli ja peräsin
Tänäkin talvena pääsemme vähän siistimään köliä ja peräsintä.

Peräsimestä irroitetaan hiomalla kaikki vaurioitunut puuaines ja irtoava materiaali. Tämän jälkeen alue kyllästetään. Kyllästyksen jälkeen kohtaan imeytetään hieman epoksiliimaa (esim International Epiglass), joka käytännössä muodostaa vahvemman tartunnan. Kovettunut liima karhennetaan - ei haittaa vaikka pinta menisi paikoin puhkikin. Tämän jälkeen kohta korjataan epoksikitillä (sama kuin edeltävänä vuonna) ja muotoillaan oikeaksi. Loppu viimeistellään vastaavalla tavalla kuin edeltävänä vuonna yacht primerillä ja myrkkymaalilla.

Peräsimessä on pieni vaurio
Kölistä poistetaan metalliharjalla kaikki irtoava ruoste. Sen jälkeen pinnan voi vielä puhdistaa esimerkiksi Bilteman ruosteensyöjällä (Biltema rust conventer 36-189). Tämän jälkeen kölin käsitellään samalla tavalla kuin mitä edeltävänäkin talvena.

Kölin korjaus aloitetaan poistamalla muodostunut ruoste

Muut
Muut läpikäytävät asiat ovat vastaavat kuin edeltävänäkin keväänä:
- Vapaalaidat
- Pohjan myrkkymaalaus
- Helat
- Masto ja puomi sekä muut puuosat

Kommentit