Siirry pääsisältöön

Talvi 2019 remppa

Hajewan osalta kausi 2019 alkoi maaliskuun alussa, viedessäni keskeiset työkalut Kotkaan, imuroidessani veneen ja tehdessäni lyhyen työkaluinventaarion.

Remppa käyntiin imuroinnilla
Tässä vaiheessa talvi oli vielä ihan täydessä käynnissä.

Maaliskuussa oli yhä ihan talvista
Reilua kuukautta myöhemmin, huhtikuun puolivälissä, alkoi remppa käytännössä. Ensimmäisenä askeleena jälleen kyllästys Owatrolilla.

Muovisuoja paikallaan
Saatuani muovin paikoilleen veneen ja pukin väliin lotrasin sisätiloihin viitisen litraa kyllästettä sisään. Sumutinpullo toimii tässä erityisen hyvin ja nopeuttaa toimintaa kummasti.

Kyllästettä pinnassa
Sunnuntaina vielä hioin kyljet, irroitin ylimääräiset helat kannesta ja päivän päätteksi pyyhin pilssiin valuneen ylimääräisen kyllästeen.

Seuraavana viikonloppuna olikin pääsiäinen, mikä tarkoitti useampaa päivää putkeen hyvää aikaa keskittyä oleellisuuksiin. Edeltävänä kesänä käsikäyttöisen pilssipumpun kumi oli sanonut sopimuksensa irti ja päätin korjata tämän.

Käsikäyttöisen pilssipumpun irroitus ja huolto
Tuosta pumpusta oli sylinterin kumin lisäksi myös sylinteriä kiinni pitävän ruuvin mutteri täysin hapettunut, joten sekin meni vaihtoon. Hyvänä puolena kuitenkin oli, että tähän Whale gusher 10 -tyypin pumppuun löytyi hyvin varaosia.

Mutteri suurin piirtein kunnossa?
Muuten pääsiäinen kului kannen kimpussa. Päätin tehdä epoksista lipputangon jalan puuruuveja varten kiinnitykset - pelkät puuruuvit puussa kun olivat vähän rikkoneet lautaa.

Käytännössä siis porasin vanhoja reikiä hieman suuremmiksi, ja valmistelin helan: vahasin ruuvit mehiläisvahalla ja suojasin helan pohjan pakkausteipillä. Näin siisä vältetään etti hela liimaannu epoksiin kiinni. Seuraavaksi täytin reijät lähes kokonaan epoksilla, laitoin helan varovasti kohdalleen ja pistin ruuvit paikoilleen.

Epoksointia
Kannessa oli muutenkin vähän puuhaa. Edeltävän vuoden korjaus partaaseen oli ollut ihan ok, mutta styyran puolella rustirauta oli yhä päässyt vetämään parrasta vähän ylöspäin, repäisten parrasta vähän irti kylkilaudoituksesta.

Niinpä tänä vuonna tarkoitus oli tehdä rustiraudan ympärille sikaflex-sauma, joka antaa raudalle mahdollisuuden liikkua vähän. Työ alkoi sauman varovaisella aukaisulla rustiraudan ympärillä pienen akkukäyttöisen rälläkän avulla.

Sikasauma työn alla
Lisäksi pääsiäisenä toin taas veneeseen kosteita pyyhkeitä sisään veneen kuivumista hidastamaan sekä kittasin vähän kylkien maalipinnassa olevia pieniä epätasaisuuksia.

Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna remppa eteni taas hyvää vauhtia - toki pidensin viikonloppua vähän molemmista päistä. Maston lakkapinta oli jälleen vähän kärsinyt kesän aikana joten hioin sen ja aloitin paikkalakkaukset.

Masto kaipasi vähän paikkalakkaa
Lisäksi sain taas vähän apua Red Skylta partaan kanssa. Edeltävänä keväänä korjattu parras oli vähän liikkunut rustiraudan mukana, joten avasimme saumaa vähän epoksointia varten.

Sauma auki
Tämän jälkeen suojasin ympäristön teipillä ja epoksoin sauman.

Ja epoksia
Lipputangon jalan ruuvinkohtien epoksointi tuntui onnistuneen hyvin, ja kannen viimeistelyhionnan yhteydessä myös tämä kohta tasoittui. Toivottavasti tämä pitää kansilaudat vähän paremmassa kunnossa.

Etenee
Lisäksi lakkasin ruffin seinät. Nämä lakkapinnat toivottavasti kestäisivät hyvinä taas jonkin aikaa.

Lakkaa
Ja luonnollisesti myös kansi sai viimeisen lakkakerroksen ylleen.

Lisää lakkaa
Vappuna ja sitä seuraavana viikonloppuna pintakäsittelyt jatkuivat kylkien ja pohjan saadessa maalinsa ja maston lakkapintansa.

Kyljet ja pohja maalattuna
Samalla kävin myös läpi sitloodan lattiarallien lakkapinnat jotka taas kestäisivät jonkin aikaa.

Ja lakkaa
Hajewan vesillelasku oli torstaina 9. toukokuuta. Pari viikonloppua myöhemmin kävin laittamassa helat kiinni, jonka jälkeen Hajewa oli laiturissa vähän aikaa odottamassa rikausta.

Dolphiniteä tiivisteeksi
Helat paikallaan!

Laiturissa
Toukokuun lopussa rikasimme Hajewan ja siten se oli taas valmiina kesän purjehduksia varten!

Kommentit