Siirry pääsisältöön

Purjehduksessa tarvittavaa, osa n+1: Kirvesmiehen tiedot ja taidot

Kesäisin purjehditaan - niin myös tehtiin, aiheesta lisää tuonnempana - ja talven lähestyessä veneet antavat jäille tilaa. Ensimmäinen assosiaatio sanaan "purjehdus" ei välttämättä ole "kirvesmies", "hanslankari" eikä varmastikaan "pilariharkko". No, yksi asia johti toiseen, ja niinpä pääsin tutustumaan tähänkin aiheeseen. Onneksi apujoukot ovat olleet vahvoja, useampien käsiparien sahaillessa ja ruuvaillessa paloja toisiinsa. Kiitokset projektiin osallistuneille!

Loppukesästä vääjäämättä jokaisen vesilläolijan mieleen pälkähtää ajatus kylmästä, syksystä, lumisateesta ja talvesta. Niinpä myös Hajewalle tuli järjestää katto pään päälle. Onneksi haku internetin maailmasta saattoi nopeasti puuvenelehden artikkeliin, jossa kuvailtiin kaarihallin rakentaminen. Ja yksinkertaisesti, jos kerran joku netissä sanoo että "tämä on hyvä" niin sittenhän sellainen pitää rakentaa. Niinpä siirryimme tuumasta toimeen, ja syyskuun alussa ensimmäisen kauppareissun jälkeen olivat kuusirimat likoamassa odottamassa kaarien muotoon ruuvaamista.

Rimat likoamassa
Itse kaarien teko oli hyvinkin suoraviivaista ja yllämainitut ohjeet olivat seikkaperäiset. Ehkäpä hankalin vaihe oli päättää hallin keskeiset mitat eli leveys ja korkeus. Näin jälkikäteen voisi miettiä, josko päätyjen kaaret olisikin tehty leveämmästä laudasta, jolloin pressujen kiinnitys olisi ollut hieman helpompaa.

Kaaret valmistuivat aika näppärää vauhtia ja yhden lauantaipäivän jälkeen ne olivat valmiit. Itse asiassa kävi niin, että minulla oli tuoksi launtai-illaksi luvassa päivällinen ystävien kanssa ja tarkoitus oli puolen päivän jälkeen jatkaa puutöitä seuraavana päivänä. Sunnuntai-aamuna soittaessani mökille kuulin Pertin tehneet kaaret edeltänä päivänä valmiiksi. Näin pääsimme nauttimaan kauniista aurinkoisesta alkusyksyn purjehduksesta!

Kaarihalli rakennetaan maihin nostetun veneen ympärille. Ennenkuin rakentamiseen päästään on a) tarvikkeet tuotava paikalle ja b) vene nostettava. Valitsin veneen noston valmistelulle ja maston laskulle mielestäni hyvän ajankohdan mutta lopputulemana olimme Simon ja Mikin kanssa kyseisen päivän ainoina kahtena sateisena tuntina laittamassa mastoa talviteloille. Kaarihallien osien satamaan vientikin oli yllättävän hankalaa - ei sillä että kaarten palasten kuljettaminen olisi ollut vaikeata - mutta muutamien mutkien jälkeen kaikki oli valmiina.

Veneen nosto sujui hyvin
Hyvin sujunut veneen nosto oli nopeasti ohi ja pääsimme itse kaarien kasaamiseen. Tässä vaiheessa veneen ympärillä oli 16 kaaren puolikasta sekä metreittäin erilaista lautaa. Pertin käydessä kaupassa hakemassa vielä lisää lautaa ja muita tarvikkeita aloitimme Mikan kanssa kaarien kokoamisen. Puuhastelu ulkona on mukavaa, ja entisestään sitä piristävät viikonlopun aikana tervehtimässä käyneet Mikan vanhemmat sekä Tytti, Juke ja Pinsku. Eli ensimmäisen päivän lopuksi kaaret ja perusta olivat valmiina hallin kokoamista varten.

Palat valmiina pystytystä varten
Seuraavana päivänä Pertti sekä Mikki ja Janne tulivat auttamaan. Jokaista käsiparia tarvittiin kaarten ja katon pressujen paikalleen laittamisessa. Viikonlopun jälkeen veneellä oli katto päällä ja sen uskalsi jättää satamaan.

Viistotukien kiinnittämistä
Seuraavat pari viikkoa Hajewa sai kuivua katoksen alla. Syksyn edetessä ei ilma kuitenkaan pysyvästi muutu kuin kylmempään, pimeämpään ja märempään suuntaan. Niinpä hallin päätyjen kiinnittäminen tuli ajankohtaiseksi. Kulunutta kesää miettiessä on joko aika kullannut muistot tai sitten sää on vain osunut kohdalleen. Sama kuvio kuitenkin toistui, ollessamme viikon kauneimpana päivänä Mikan ja Pertin kanssa veneen luona. Tällä kertaa siis kiinnittämässä hallin päätyjen pressuja. Harjan korkeus on suurimmillaan noin 4,5 metriä eli sisällä on myös veneen kannella seisomakorkeus!

Veneen kannella on seisomakorkeus
Ulkoapäin katsottuna halli on melko korkea ja kapea. Niinpä lumen pitäisi valua kauniisti sivuille.

Hajewan talvikoti
Summasummarum, kolmen viikonlopun jälkeen rakentamisen jälkeen on Hajewa valmiina talvea varten. Ja samalla on yksi hyvä syy lisää lähteä kavereitten kanssa "hiomaan ja kyllästämään" venettä talviviikonloppuina.

Kommentit

  1. Wooow! Ja visste int att man kan stå inne på däcket, de e ju super när vi ska slipa o fixa :) Jättefin blev den, där kommer Hajewa att trivas. Puss!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti