Siirry pääsisältöön

Kesä 2014 osa 3: Äggskärin purjehdus

Heinäkuun viimeiset päivät oli pyhitetty Eevan, Mikan ja Carolinan kanssa viettämäämme kesälomapurjehdusta varten. Tänä vuonna keskeisimpänä kohteena oli Porvoon eteläpuolella sijaitseva legendaarinen Äggskär.

Äggskär sijaitsee Pellingistä hieman länteen
Hyvien tapojen mukaisesti aloitimme Mikan kanssa reissun valmistelun hyvissä ajoissa, joten torstaina 24.7 lounaan jälkeen irroitimme köydet kotipoijusta ja suuntasimme kohti Sirpalesaarta Helsingissä. Alkumatkasta seurasimme hetken aikaa 606-veneen treenejä, kunnes käännyimme kohti itää ja liityimme muiden matkailijoiden joukkoon.

Treenejä sivusta seuratessa
Kesäiseen torstai-iltapäivään sisältyi auringonpaistetta pilvettömältä taivaalta täydennettynä kevyellä lounaistuulella. Ei hullumpaa.

Kurssi kohti Helsinkiä
Purjehdus Sirpalesaareen meni nopeasti, ja kiinnitimme Hajewan laituriin tutun Hai-veneen viereen illansuussa. Vietimme vielä hetken aikaan veneellä ja valmistelimme sitä samalla seuraavana päivänä alkavaa Porvoon purjehdusta varten.

Perjantaina otimme aamun ensimmäisen lautan saareen. Säätiedotus lupasi erittäin kevyttä tuulta, hyvin lämmintä sekä auringonpaistetta pilvettömältä taivaalta. Pahimmillaan (eikä se nyt oikeastaan paha juttu olisi) tämä saattaisi tarkoittaa Hajewan tilanteessa kellumista keskellä ulappaa tuulta odotellessa. Niinpä varauduimme Mikan kanssa päivään useilla purkeilla aurinkorasvaa, läjäkaupalla aurinkoiseen keliin sopivia lippiksiä ja muita vaatteita, sekä useilla litroilla vettä.

Otimme köydet irti kymmeneltä, ja valitsimme sisemmän reitin - ulkomerellä ei ollut tuulen virettäkään, kun taas saarten välissä oli nähtävissä pientä tuulta.

Valitsimme saarten lomitse menevän reitin
Matkamme alkoi yllättävänkin reippaasti. Nostimme spinnun käytännössä välittömästi Mattolaiturin jälkeen, jonka jälkeen saavutimme paikoin jopa neljän solmun matkavauhdin.

Spinnuttelu on leppoisaa
Pian keskipäivän jälkeen laskimme ja nostimme spinnua useampaan kertaan ihmetellessämme tuulen kääntyilyä, ja hetken päästä seisoimme tyvenessä. Hyvien ennakkovalmisteluiden ansiosta pääsimme myös nauttimaan tästä - luimme lehtiä ja tyhjensimme vesipulloja tasaiseen tahtiin.

Reilun tunnin seisoskelun jälkeen tuuli piristyi jälleen ja pääsimme jatkamaan spinnuttelua kohti Porvoota. Pääsimme perille 9 tunnin purjehduksen jälkeen, mikä käytännössä tarkoitti mukavaa noin kolmen solmun keskinopeutta erittäin kevyessä tuulessa.

Hajewa valmiina odottamassa miehistöä
Viikonloppu kului muissa merkeissä, kunnes maanantaina tapasimme Carolinan kanssa Mikan ja Eevan Porvoossa. Saatuamme reissuporukan kasaan kävimme kaupassa, söimme lounaan, paikkasimme ruoanlaiton yhteydessä Carolinan sormeensa saaneen pienen haavan, ja tämän jälkeen olimme jälleen Hajewan luona valmistelemassa lähtöämme kohti Äggskäriä.

Tavarat kyytiin
Edeltävän viikon kaltainen lämmin ja aurinkoinen keli jatkui irroittaessamme köydet laiturista ja suunnatessamme kohti etelää. Äggskär on muutamasta pienestä saaresta koostuva ulkoilualue Porvoon eteläpuolella. Paikka oli suhteellisen lähellä, joten olimme perillä hieman viiden jälkeen.

Saariryhmän etelänpuoleisin saari on nimeltään Söderholmen, jonka laituriin kiinnityimme. Heinäkuun lopussa saaristomerellä oli ollut paljon sinilevää, mutta jostain syystä itäisellä Suomenlahdella levää ei ollut ja niinpä kävimme ensitöiksemme uimassa.

Äggskärissä pääsi uimaan
Söderholmen on tunnelmallinen pieni saari. Sen korkeimma kohdalla sijaitsee vanha luotsitupa, ja eteläkärjessä metallinen sektoriloisto. Lisäksi saarella on keittokatos ja muutamia pöytiä.

Vanha luotsitupa on yhä näyttävässä kunnossa
Kierrettyämme saaren ryhdyimme valmistelemaan päivällistä. Tällä kertaa vuorossa oli saaristolaispöydän mukainen menu alku-, pää- ja jälkiruokineen.

Päivällinen
Keli oli mainio, seura loistavaa ja niinpä vietimme päivällistä kaikessa rauhassa. Ilta huipentui vielä hienoon auringonlaskuun, jonka jälkeen ryhdyimme siirtymään yöpuulle.

Veneellä käymässä
Seuraavana aamuna lähdimme liikeelle vähän kymmenen jälkeen. Aamu alkoi lämpimänä ja puolipilvisenä, kevyen kaakkoistuulen helpottaessa matkaamme länttä kohden.

Läpsystä vaihto
Suuntanamme oli Sipoon Kaunissaari, jossa sijaitsee Helsingin ulkoilualue. Venesatama on saaren kaakkoiskulmassa, ja ensimmäistä kertaa sinne suunnistaessamme satama useine venepaikkoineen tuli yllättävän nopeasti vastaan aallonmurtajan takaa.

Kaunissaaressa on useita venepaikkoja
Matka kaunissaareen oli alkuun puolipilvinen, sen jälkeen pilvinen ja iltapäivällä perille päästessämme jälleen aurinkoinen. Nopeiden suihkujen jälkeen kävimme syömässä lounaan saaren mukavassa kahvilassa ja kävimme varaamassa saunavuoron.

Ja samaan aikaan mantereella ukkosti
Mantereen päällä olleet ukkospilvet eivät häirinneet meitä lainkaan, vaan loppupäivä sujui leppoisasti saaressa kierrellen sekä useilla rannoilla aikaa viettäen.

Matkalla kahvilaan
Hyvin nukutun yön jälkeen pakkasimme aamiaistarvikkeet mukaamme ja marssimme saunalle, jossa varaamamme vuoro oli alkamassa. Laitoimme kiukaaseen tulen, ja saunan lämpiämistä odotellessamme hyödynsimme ajan ja nautimme tukevan aamiaisen saunarakennuksen kuistilla.

Hajewa oli jälleen valmiina seuraavaa purjehduspäivää varten irroitettuamme köyden noin 11 aikaan. Valitettavasti tuuli puuttui, joten meloessamme venetta rauhallisesti pois satamasta pääsimme näyttämään muille veneilijöille että ilman moottoriakin pärjää!

Päästyämme satamasta valitsimme jälleen sisemmän reitin. Totuttuun tapaamaan nostimme spinnun ja matkamme pääsi alkamaan erittäin kevyessä myötätuulessa. Päivän kuluessa kaakkoistuuli vahvistui, jonka seurauksena emme raaskineet alkuperäinen suunnitelmamme mukaan jättää Hajewaa Helsinkiin vaan jatkoimme matkaa kotipoijuun saakka.

Aurinkoa, myötätuulta ja radio
Iltapäivän päätteeksi kiinnitimme Hajewan samaan poijuun, josta olimme lähteneet Mikan kanssa lähes viikkoa aiemmin. Kesäinen päivä oli saamassa perinteisen päätöksen ukkosen lähestyessä, joten Mika ja Eeva pakkasivat tavaransa ja saivat kyydin satamaan. Yhdet aurinkolasit päätyivät meren pohjaan, mutta onnistuimme kaikki välttämään pahimmat sateet!

Äggskärin purjehdukseen sisältyi valtava määrä aurinkoa, lähinnä pelkkää myötätuulta, useita maukkaita aamiaisia, lounaita ja päivällisiä, sekä suuri määrä lämpimiä muistoja - juuri niitä mitä kesälomapurjehdukseen tulee kuuluakin!