Siirry pääsisältöön

Kesä 2014 osa 5: Kotkaan

Elokuun loppu oli kylmä, mutta syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna asiaa tarkastellessa ei se juuri haitannut. Vuorossa kun oli purjehdus Kotkaan Carolinan kanssa ja säätiedotus lupasi lämmintä ja aurinkoista viikonloppua.

Olimme edeltävänä viikonloppuna tuoneet Miikan kanssa Hajewan Pellinkiin, josta purjehdus nyt siis jatkui. Logististen kuvioiden avuksi Mikki piti autostamme huolta, joten aloitimme lauantai-aamun pienellä koukkauksella Espooseen. Perillä Tirmossa olimme hieman ennen yhdeksää ja melko tarkkaan tasalta irroitimme Hajewan laiturista.

Aamu oli alkanut kirkkaana, mutta pian automatkamme aikana totesimme lämpimän ja kostean meri-ilman nostavan mantereelle sumua. Tirmoon päästessämme sumu oli hälvennyt ja olimme lähteneet liikkeelle, kuitenkin tuntia myöhemmin näimme mantereella olevan edelleen sumuista.

Sumua mantereella
Mereltä kevyesti puhaltava tuuli ja lämmittävä aurinko kuitenkin vaikuttivat pitävän sumun pois tieltämme ja keskityimme spinnuttelemaan itää kohti. Suuntanamme oli Pyhtään Kaunissaari, joka sijaitsee Kotkan eteläpuolella.

Jälleen spinnuttelua
Viikkoa aikaisemmin Miikan kanssa saimme kaivaa pipot ja hanskat repuista, mutta tällä kertaa tilanne oli aivan päinvastainen. Aamun erittäin kevyt myötätuuli vahvistui aamupäivän aikana juuri sopivasti ja samalla aurinko lämmitti lähes pilvettömältä taivaalta.

Aurinkoa sitloodassa
Myötätuulipurjehdus auringonpaisteessa muistutti enemmän heinäkuuta kuin syyskuuta - se ei kuitenkaan haitannut alkuunkaan.

Aurinkoa takakannella
Hieman neljän jälkeen näimme Kaunissaaren horisontissa. Ajoitus oli mainio, sillä vaikka veneessä valmistettu retkimuonasta muodostunut luonas piti hyvin nälkää, olivat puheen aiheet siirtyneet jo päivällisen valmisteluun. Kaunissaaressa pitäisi olla kauppa, joka saattaisi hyvällä tuurilla olla auki, ja josta voisimme hankkia täydennyksen kotiin jääneelle salaattikerälle.

Kaunissaaren edustalla
Kaunissaaren satama sijaitsee saaren eteläkärjessä muutamien merimerkkien pujottelun takana. Myötätuulen ansiosta pääsimme helposti aallonmurtajan ohi, ja syyskuisena lauantai-iltana satamassa oli hyvin tilaa. Kiinnitimme Hajewan laituriin hieman ennen kuutta ja Carolina lähti hoitamaan satamamaksun.

Kaunissaaren kesäkausi oli päättynyt edeltävänä viikonloppuna, joten lähes kaikki palvelut tuntuivat olevan suljettuina. Kesäinen myötätuuli kuitenkin jatkui, ja tavattuamme mukavia yrittäjiä saimme hankittua kaupasta salaatin, varattua saunavuoron sekä istuttua myös hetkeksi ovensa avanneessa mukavassa ravintolassa viinilasillisella - ja vielä valmisteltua päivällisen ennen illan pimenemistä.

Sopivat puitteet kokkailulle
Seuraava aamu alkoi erittäin kauniina ja peilityynenä. Säätiedoituksen mukaan merelle ei olisi asiaa pelkin purjein ennen puolta päivää, joten päätimme hyödyntää tilaisuuden ja tutustua idylliseen saareen.

Kylä sijaitsee käytännössä sataman vieressä
Satama on käytännössä saaren eteläkärjessä sijaitsevan pienen kalastajakylän yhteydessä, joten kalastajakylän idylli on vain muumaman minuutin kävelyn päässä.

Kaunis saari
Kierreltyämme jonkin aikaa saaren eteläistä päätyä totesimme tuulen olevan viriämässä ja niinpä suuntasimme kohti Hajewaa. Irroitimme laiturista vähän puoli kahdentoista jälkeen, nostimme purjeet ja suuntasimme kohti Kotkaa.

Ja matka jatkuu
Kotka ja määränpäämme ei ole kovin kaukana Kaunissaaresta, mutta alkumatka erittäin kevyt tuuli antoi meille mahdollisuuden nauttia kesäisestä iltapäivästä.

Pian perillä
Kuluvaan kesään oli jälleen sisältynyt uskomaton määrä mukavia ja lämpimiä hetkiä, tämän sunnuntai-iltapäivän ollessa vielä yksi sellainen. Kesäkuun viimeisenä sunnuntaina olimme odotelleet Carolinan kanssa kesäisen sateen laantumista ja Hangon matkan alkua, ja nyt reilu pari kuukautta myöhemmin lähestyimme Hajewan talvisäilytyspaikkaa. Takanamme oli jälleen yksi kesäkausi merellä hyvien ystävien kanssa.

Pääsimme perille kommelluksitta, kiinnitimme Hajewan laituriin ja lähdimme kotia kohti. Pian olikin alkamassa puuveneilyn seuraava kausi, talvikunnostus :)