Siirry pääsisältöön

Kesä 2015 osa 4: Utösta Aspön ja Tunhamnin kautta Hankoon

Heinäkuun 30. päivä oli torstai, ja heräsimme tuolloin siis Utön laiturista hyvin nukutun yön jälkeen. Illalla ja yöllä oli satanut hieman, mutta meillä veneessä sisällä oli kuivaa ja mukavaa. Heinäkuuta hyvin kuvannut pilvinen ja hieman kolea sää kuitenkin jatkui, ja niinpä otimme reippaasti köydet irti ja liikkeelle päästyämme nautimme jälleen meriaamiaisen.

Utöstä pohjoiseen
Matkamme jatkui siis Utöstä pohjoiseen ja tämän jälkeen koilliseen, Aspötä kohden. Edeltävänä iltapäivänä ja yöllä puhaltanut tuuli oli jättänyt jälkeensä melkoisen mainingin, ja aluksi purjehdimme ilman spinnua, ajattelimme että matkanteko olisi näin mukavampaa. No tosiasia oli kuitenkin että nostettuamme spinnun matkavauhti kaksinkertaistui, ja sitä myöden myös myötäaallokko muuttui mukavammaksi.

Spinnu
Matkan aikana emme nähneet kovin montaa muuta veneilijää. Hieman meidän jälkeen Utöstä lähtenyt moottoriveneilijä ohitti meidät, ja Aspön lounaispuolella olevan kahden väylän risteyksessä intin koulutusvene antoi meille hieman tilaa. Aamupäivän aikana olimme saaneet niskaamme pari kevyttä sadekuuroa, mutta puolen päivän jälkeen pilvipeite alkoi repeillä.

Aspön laituria lähestyessämme meillä oli kohtalainen sivutuuli. Otimme isopurjeen alas ajoissa ja hoidimme ankkurin laskemisen sekä laituriin ajon fokan kanssa - kiinnityimme helposti meidät aiemmin päivällä ohittaneen moottoriveneen viereen.

Aspön kylä
Aspön vieraslaituri on pienen tunnelmallisen kylän keskellä. Täältä löytyy pieni kioski, kahvila, sauna sekä kivinen kirkko. Kylän välittömästä läheisyydestä lähtee saaren eteläosassa sijaitseva luontopolku, jonka kävimme kiertämässä Carolinan kanssa.

Luontopolulla
Yhteysalus M/S Eivor liikennöi Aspöön Nauvon Pärnaisista. Muutamana päivänä viikossa aamulla lautta tulee Utöstä ja jatkaa Pärnaisiin, ja illalla se kulkee saman reitin toiseen suuntaan. Lisäksi lautan aikataulu on sovitettu bussiyhteyden kanssa, mikä  tekeekin viihtyisästä saaresta oivan paikan miehistön vaihdolle. Perjantaina aamulla Carolina siis lähti takaisin pääkaupunkiseudulle. Jukka puolestaan oli tulossa illalla samalla lautalla Aspöön ja tarkoituksenamme oli lähteä seuraavan aamuna kohti Hankoa.

M/S Eivor tulossa Aspöön
Suunnitelmat miehistön vaihdolle etenivät perjantain aikana hyvin - puolen päivän jälkeen Jukka oli kaupassa hankkimassa täydennyksiä Hajewan varastoihin, ja muutamia tunteja myöhemmin hän nousi Eivoriin. Tämän jälkeen suunnitelmiin tuli kuitenkin pieni päivitys - yhteyslaiva saapui Aspöön hieman etuajassa eikä miehistöni täydennyksestä näkynyt laiturilla jälkeäkään laivan jo jatkettua matkaansa kohti Jurmoa ja Utötä. Muutamien pitkien minuuttien jälkeen sain Jukkaan puhelimitse yhteyden ja puoli tuntia myöhemmin Jukka tuli sitten paikallisen veneilijän kyydissä Aspöön yhtä veneestä toiseen -vaihtamisen kokemusta rikkaampana.

Jukka tulossa Aspöön
Kävimme illalla saunomassa ja uimassa - loppukesäinen merivesi oli yhä vain 14-asteista. Seuraavana aamuna söimme varhaisen aamiaisen aamuauringossa. Tällä kertaa meillä oli länsituuli, mikä käytännössä puhalsi suoraan laiturista poispäin. Vastaavissa tilanteissa aiemmin olin aina nostanut purjeet poijussa, mutta tällä kertaa veneen perä oli ankkurissa. Hetken aikaa ihmeteltyämme naapuriveneen kippari ohjeisti nostamaan aluksi fokan, ja tämän jälkeen ohjaamaan vastatuuleen ja nostamaan isopurjeen. Juuri tällä tavalla menetellen saimmekin isopurjeen nostettua ja niinpä aloitimme matkamme kohti Tunhamnia.

Matka eteni joutuistasti navakan länsituulen siivittämänä. Aurinko paistoi ja mieli oli korkealla, tosin hieman tuulinen keli tuntui jälleen pitävän veneitä suurempien satamien läheisyydessä. Tullessamme neljän aikaan perille suojaisaan lahteen oli laiturissa hyvin tilaa.

Tunhamnin laiturissa oli hyvin tilaa
Kävimme maksamassa laiturimaksun sekä samalla ostamassa myös savukalaa päivällistä varten vähän matkan päässä olevalta tilalta. Tilan päärakennuksessa oli myynnissä myös villasta tehtyjä kudottuja ja huovutettuja tuotteita. Tilan pihalta lähtee kaunista saarta kiertävä luontopolku.

Tunhamn on viehättävä saari
Seuraavana aamuna valmistimme aamiaisen laiturilla ja nostimme purjeet. Valitsimme suoran reitin muutamien saarien välistä kohti Högsåraa ja pian olimmekin jo Rosalan pohjoispuolella. Aamupäivän pilvinen sää vaihtui auringon paisteeseen ja vaikka vauhti oli mukava päätimme silti nostaa spinnun.

Vauhdikas sivutuuli ennen kääntymistä myötäiseen
Manööverin aikana kiinnitimme huomiota toisaalta Hangosta tuleviin moottoriveneisiin, ja toisaalta meidän ohittaneeseen saksalaiseen purjeveneeseen - pieni kilpailuvietti nosti päätään. Saatuamme spinnun ylös vauhtimme kasvoi, ja pian ohitimme tämän kanssapurjehtijan. Toisaalta Hiittisen ohitettuamme reittimme kääntyi sen verran itää kohden, että spinnussa alkoi olla jo hieman turhaan tehoja ja päätimme ottaa sen alas. Tämänkin manööverin aikana sama saksalainen vene ajoi ohitsemme. Pieni kilpailu muuttui tässä vaiheessa molempien veneen harrastukseksi, ja ajoimme toinen toisiamme ohitellen aina Hangon edustalle asti.

Purjevene takanamme
Pienen navigointivirheeni johdosta kanssapurjehtijamme katosivat kuitenkin näkyvistämme Tunniniemen kohdalla ja niinpä purjehdimme kaikessa rauhassa kohti satamaa.

Hanko näkyvissä
Mielenkiintoisin kohta päivän purjehduksessa oli kuitenkin vielä tulossa - kiinnittyessämme laituriin kysyi meitä vastaan ottanut henkilö että olimmeko me ne samat veneilijät joiden kanssa he olivat koko iltapäivän kisailleet ja lisäksi hän kutsui meidän käymään heidän veneellä. Hetken siellä istuttuamme ja päätimme lähteä mukavan pariskunnan ja heidän poikien kanssa syömään hankolaista pizzaa. Jälleen yksi mukava purjehdus oli saanut hauskan päätöksen!