Siirry pääsisältöön

Kesä 2015 osa 3: kesälomapurjehdus Mikan ja Eevan kanssa

Tämänvuotinen kesälomapurjehdus Carolinan, Mikan ja Eevan haki jonkin aikaa sopivaa ajankohtaa, kunnes päädyimme heinäkuun viimeiselle viikolle. Olimme edeltävällä perjantaina jättäneet Miikan kanssa Hajewan Korpoströmiin juuri kesälomapurjehdusta silmälläpitäen.

Otimme siis maanantaina iltapäiväbussin ensin Turun suuntaan ja sitten vaihdon jälkeen kohti Korpoströmiä. Matka kestää useampia tunteja, ja vaikka olimmekin varustautuneet siihen pienillä eväillä, päädyimme silti melko pian haaveilemaan perillä odottavan ravintolan menusta. Kuten yleisesti tunnettua, ruokahalu myös kasvaa syödessä - puolessa välissä päivällistä olimme myös varanneet meille hotellihuoneeet. Vahva argumenttimme oli, että säästämme huomattavasti aikaa kun meidän ei tarvitse miettiä yöpymistä veneessä.

Eeva pinnassa, Carolina navigoi, Mika kuvaa ja minä nautin.
Aamun aloitimme leppoisasti hotelliaamiaisella. Tämän jälkeen kävimme kaupassa, pakkasimme Hajewan valmiiksi matkaa varten, kiristimme jälleen ohjauspinnan kuusikoloruuvin, ja otimme irti laiturista puoli kahdeltatoista. Eeva oli ensimmäisessä ohjausvuorossa.

Reitti löytyy
Aamupäivä oli jälleen kylmä ollakseen heinäkuun loppu (eli puolipilvistä ja alle 20 astetta). Määränpäänämme oli Jurmo, ja vallitseva kohtalainen kaakkoistuuli sopi suunnitelmiimme erityisen hyvin. Reitti oli meille melko tuttu, ja niinpä matka taittui mukavasti.

Mika kokkaa - loistavia sämpylöitä
Kevään rempan aikana suunnittelin miten toteuttaisin fokalle cunninghamin purjeen muodon tarkempaa säätöä varten. Osat olivat valmiina jo rempan aikana, mutta sain helat paikalleen Korpoströmissä. Niinpä pääsimme nyt ensimmäistä kertaa harjoittelemaan fokan uusia säätömahdollisuuksia.

Fokka
Olin aiemmin jutellut kesän suunnitelmista myös Juuson kanssa, ja hän oli samalla alueella liikenteessä - niinpä olimme sopineet tapaavamme Jurmossa. Lähestessämme tätä saarta sain kuulla Juuson olevan jos siellä ja varanneen myös meille paikan Jujun vierestä.

Myöhäinen lounas
Myös Jurmossa on mahdollista ostaa kalaa ja niinpä myöhäinen lounaamme koostui aamulla pyydystetystä ja vastasavustetusta kirjolohesta, keitetyistä perunoista ja salaatista. Jurmo on saarena täynnä kivisen maaperän päällä kasvavaa erittäin matalaa kasvillisuutta. Löysimme kuitenkin mukavan hieman tuulelta suojassa olevan paikan lounaallemme.

Jurmon kaunis kappeli
Loppuillasta meillä oli mukavasti aikaa, ja lähdimme Juuson opastamana tutustumaan saareen ja kävelemään kohti saaren pohjoisreunassa olevaa kappelia.

Seuraavana aamuna matkamme jatkui kohti Utötä - olimme suunnitelleet että Mika ja Eeva ottavat sieltä klo 13:00 Turkuun lähtevän yhteysaluksen. Niinpä heräsimme varhain ja nautimme meriaamiaisen.

Uusi spinnu ensimmäistä kertaa nostettuna
 Tavatessani aiemmin keväällä uudet purjeeni tehneen purjeneulojan hän opasti minua nostamaan spinnun ensimmäistä kertaa aurinkoisena päivänä, jolloin olisi kevyt tuuli. Tämä keskiviikkoaamu oli juuri tällainen, ja itse asiassa myös ensimmäinen ajankohta jolloin nämä kriteerit täyttyivät. Niinpä nostimme innostuneena uuden spinnun, ja olihan se hieno!

Olimme varanneet alle kymmenen mailin matkaa varten lähes neljä tuntia aikaa, ja ajattelimme että ehtisimme ilman ongelmia laivalle. Ensimmäisen kahden tunnin aikana tuuli oli kuitenkin erittäin kevyt ja tasan tarkkaan myötäinen, joten matka eteni huomattavasti suunniteltua hitaammin. Onneksi tiesin Juuson olevan Jurmossa, joten soitimme hänelle ja pyysimme olemaan valmiudessa mikäli vaikuttaisi ettemme ehtisi Utölle ajoissa.

Aikataulumme meni kuitenkin haastavampaan suuntaan. Seuraava lautta Utöstä lähtisi vasta torstaina, jolloin Mikan tulisi olla jo töissä. Niinpä Juuso miehistöineen starttasi Jurmosta tullakseen jäätelölle Utölle.

Utö lähestyy
Päästessämme Utön pohjoispuolelle lähti kurssimme kääntymään kohti etelää, minkä seurauksena myötätuuli muuttui ensin sivumyötäiseksi, tämän jälkeen sivutuuleksi ja loppujen lopuksi kevyeksi kryssiksi. Samalla matkavauhtimme parani ja pääsimme laituriin omin voimin, reilu puoli tuntia ennen Mikan ja Eevan lautan lähtöä. Hauskana yhteensattumana naapurivene oli sama Ruotsista saapunut herrasmies, joka oli neuvonut meitä Helsingholmeniin rantautuessamme.

Myös Juuso miehistöineen tuli samoihin aikoihin laituriin, ja niinpä pääsimme kaikki nauttimaan jäätelöistä. Tämän jälkeen Mika ja Eeva nousivat lauttaan ja lähtivät kotia kohti.

Vietimme Carolinan kanssa aurinkoisen iltapäivän tutustumalla majakkaan ja kiertelemällä kylässä. Päivän päätteeksi kävimme testaamassa päivällisen Utö Haveshotellin ravintolassa sekä kävimme saunassa ja uimassa.