Siirry pääsisältöön

Kesä 2015 osa 2: Espoosta Hangon kautta Korpoströmiin

Hajewa ehti levätä poijussa pari viikon ajan, ennen kuin oli aika lähteä saaristomerta kohden. Maanantaina 20.7. aamulla pakkasimme tavaramme ensin autoon Helsingissä, ajoimme veneelle Espooseen ja lopulta nostimme purjeet puoli yhdeltätoista.

Köydet irti ja purjeet nostettu!
Aamu oli pilvinen ja heinäkuuksi melko kylmä ja kevyt kaakkoistuuli tarkoitti meille sivumyötäistä, eli melko rauhallista matkantekoa. Tuomas pääsi heti alkuun pinnaan ja sitä kautta tutustumaan purjehdukseen Hajewalla. Iltapäivän aikana pääsimme Porkkalan niemelle ja samaan aikaan pilvipeitekin lähti vähän rakoilemaan.

Valokuvia auringonpaisteessa (kiitos Tuomas kuvasta)
Pääsimme Porkkalan selälle illansuussa. Tässä vaiheessa vallinnut etelätuuli tarkoitti kevyttä kryssiä ja määränpäänämme oleva Inkoon Stora Fagerö häämötti horisontin takana. Säätila Porkkalan selällä tuntuu olevan hyvin usein vaihteleva, tänä vuonna kesken kaiken paikallinen matalapaine tyynnytti tuulen ja kasteli meidät.

Määränpää häämöttää (kiitos Tuomas kuvasta)
Perille Inkoon edustalle pääsimme noin puoli kymmenen aikaan, ja niinpä pääsimme tekemään päivällistä hieman ennen auringonlaskua. Yön nukuimme kaikki veneessä, ja seuraavan aamuna meriaamiainen tarjoiltiin nostettuamme purjeet puoli yhdeksältä.

Meriaamiainen nautittuna
Tällä kertaa matka Hankoon sujui melko reippaasti ja tuulta riitti koko matkalle. Pääsimme siis perille jo ennen kahdeksaa, ja saatuamme veneen kuntoon lähdimme nauttimaan paikallista pizzaa.

Seuraavana aamuna Tuomas lähti maitse takaisin pääkaupunkiseudulle ja kaupassa käytyämme jatkoimme Miikan kanssa matkaa kohti Saaristomerta. Keli oli selkeästi edeltäviä päiviä pirteämpi, aamulla länsituuli puhalsi jo noin 10 metriä sekunnissa. Uudet purjeet toimivat kuin unelma ja koko vene tuntui nauttivan etenemisestä. Päivän mittaan vähän voimakkaampaan tuuleen tottui, ja partaiden uiminen vedenpinnan alapuolella kryssin aikana muuttui ihan luonnolliseksi ilmiöksi.

Mukava purjehduskeli
Matka eteni vauhdikkaasti ja pääsimme perille Helsingholmeniin puoli kahdeksan aikaan. Satama oli jo täynnä, mutta hai-veneen matalan kölin ansiosta löysimme kuitenkin sopivan paikan lauturin reunasta. Laituriin ajaessamme Ruotsista kesälomamatkalla ollut ystävällinen kanssapurjehtija auttoi jälkikasvunsa matalamman alueen reunan välttämisessä. Pian olimmekin Miikan kanssa päivällisen parissa, tarjolla oli tällä kertaa saaresta ostettua savustettua kalaa trangiassa keittämiemme uusien perunoiden kanssa sekä mozzarellasalaatin kanssa.

Art of sailing, Miika (kiitos kuvasta Miika)
Seuraavan aamun aloitimme saunalla ja uinnilla. Tämän jälkeen kiristimme lainaamamme kuusikulma-avaimen avulla ohjauspinnan takaisin oikealle paikalleen ja jatkoimme matkaa kohti Korpoströmiä. Valitsimme pari vuotta aiemmin tutuksi tulleen reitin Brännskärin ohi.

Ja kryssi hieman reippaamassa kelissä jatkuu
Perillä Korpoströmissä olimme torstaina iltapäivällä hieman neljän jälkeen - täällä meitä odotti tukeva laituri ja mukavat puitteet. Pakatessamme purjeita pois vaihdoimme muutamia sanoja naapuriveneessä olleen Hollantilaisen pariskunnan kanssa, ja  pian olimme nauttimassa tuontioluesta ja alkuillasta ja heidän veneestään. Illansuussa kävimme vielä saunassa ja söimme laiturilla tukevan päivällisen.

Seuraavana aamuna pakkasimme tavaramme ja tarkistimme että Hajewa oli mukavasti laiturissa. Neljän päivän mittainen mukava purjehdus Espoosta Korpoströmiin oli ohi ja otimme tyytyväisinä bussin takaisin kohti kotikaupunkiamme.