Siirry pääsisältöön

Talvi 2015: Pintakäsittelyt ja vesillelasku

Äitienpäiväviikonloppuna yleensä Hajewa on ollut vesillelaskukunnossa. Tänä vuonna kyseisenä viikonloppuna kevätremppa oli vielä ihan kesken.

Olin pitkään miettinyt pitäisikö kansi kyllästää vai ei. Kannen kyllästyksen hyödyllisyydestä on useita mielipiteitä, ja ajattelin ottaa varman päälle ja kyllästää kannen Owatrolilla.

Hiottuani kannen käsin vielä kertaalleen hienommalla paperilla ja suojattuani aukot olin valmis aloittamaan kyllästyksen. Ohjeen mukaan se pitää tehtä märkää märälle tekniikalla niin kauan kunnes pinta lopettaa imemisen. Heräsin ajoissa ja 16 tuntia myöhemmin olin mielestäni valmis. Kyllästetty pinta näytti erityisen kauniilta puun saadessa tummemman värin.

Viimeinen kyllästyskerros
Parin tunnin kuluttua kävin katsomassa työn jälkeä ja samalla pyyhin pinnat tärpätillä. Etukansi näytti hyvältä.

Etukansi kyllästettynä
Takakannen puuosat näyttivät myös hyviltä. Täällä kuitenkin Sikaflex-saumat olivat hieman turvonneet, harmahtavat sekä vähän tahmean tuntuiset. Ajattelin antaa niiden kuivua hetken.

Takakannen Sikaflex-saumat turposivat

Seuraavana päivänä takakannen tilanne oli kuitenkin sama. Kokeilin kevyesti hioa turvonneiden saumoja, mutta lopputuloksena oli vain tukkoon menevä hiekkapaperi. Tässä vaiheessa tutustuin tarkemmin Owatrolin käyttöön liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksena löysin maininnan, että Owatrol D1 vaikuttaa joihinkin tiivistysmassoihin ja toisiin taas ei. Käytännössä siis takakannen Sikaflex oli jotain muuta kuin etukannella käytetty 290DC. Kuitenkin tässä oli myös hieman onnea matkassa, sillä etukannen uudet saumat olivat kestäneet Owatrol käsittelyn, vaikka usein kysyttyjen kysymysten yhteydessä suositeltiin jopa 10 viikon kuivumisaikaa.

Sain jälleen tukea Puuvenekeskuksen ammattilaisilta, ja minua opastettiin miten saumat on järkevintä irroittaa Fest multitool-työkalun ja tähän tarkoitukseen suunnitellun terän avulla. Edeltävänä iltana olin suunnitellut aloittavani lakkauksen äitienpäivänä, mutta nyt suunnitelmiin tuli pieni päivitys.

Viimeiset turvonneet Sikaflexit sain pois helatorstaina.


Saumamassaa oli yllättävän paljon
Toukokuun toiseksi viimeinen viikonloppu kului takakannen lautojen välisten urien valmistelussa uusia saumoja varten. Poistaessani vanhoja Sikaflexejä oli uran reunoihin paikoitellen tullut pieniä kolhuja tai puun syiden mukaisia repeämiä, ja korjasin nämä epoksin avulla.

Saumojen reunojen siistimistä
Uraan asetettu pakkausteipillä vuorattu kovalevy muodosti laudan reunalle suoran reunan, jonka täytin epoksilla. Tämän korjaus oli helppo ja melko tehokas, joten loppujen lopuksi löysin melko monta korjattavaa kohtaa.

Aurinko paistoi takakannelle
Korjausten jälkeen, toukokuun viimeisenä viikonloppuna, pääsimme Carolinan kanssa vihdoin valmistelemaan uusien saumamassojen levittämistä. Aluksi urat rajattiin maalarinteipillä, ja lisäksi teippasimme alapuolelta myös kuningaslaudan ympärillä olevat, paikoin läpi menevät saumat. Tämän jälkeen käsittelimme urat primerilla ja annoimme primerin kuivahtaa reilun puoli tuntia.

Saumat teipattuna

Primeroinnin kuivuttua aloitimme varsinaisen Sikaflexin levittämisen. Vastaavalla tavalla kuin kannen reikien valun yhteydessä, levitettiin Sikaflex uran pohjalta ylöspäin. Näin varmistettiin että massaa oli uran pohjalla saakka. Kunkin uran täytettyämme tiivistimme sen vielä lastan avulla.

Uudet massat paikallaan
Annoin massojen kuivua pari päivää, jonka jälkeen aloitimme niiden siistimisen. Jälleen suurimmat määrät saattoi leikata varovasti terävän taltan avulla, mutta käytännössä siistiminen tarkoitti käsityötä pitkän lossin avulla.

Saumojen siistimistä hiomalla
Kesäkuun ensimmäisen viikob torstainakin kävimme Mikan kanssa viimeistelemässä kantta. Aikaisemmin keväällä olimme havainneet että etustaakin kiinnityshela oli hieman murtunut ja päätimme vaihtaa sen. Saimme uuden helan toukokuun lopussa, ja niinpä Mika pääsi valamaan tämän helan tarvitsemat reiät etukannella.

Viimeisten reikien epoksivalu
Samaan aikaan olin saanut takakannen saumojen hionnan valmiiksi. Paikkasin vielä kaksi pientä ilmakuplaa uusista saumoista.

Saumojen viimeistelyä
Launtain aikana hioin koko kannen vielä kevyesti, valmistelin teippaukset ja siten kansi oli vihdoinkin käyttännössä valmis pintakäsittelyä varten.

Ensimmäiset uudet lakkakerrokset Hajewan kansi siis sai kesäkuun ensimmäisenä sunnuntaina. Kyseessä oli jälleen Spinnaker Gold Fashion lakka, hyvin paljon ohennettuna. Levitin lakkaa pari ohutta kerrosta.

Ensimmäisten lakkakerrosten jälkeen
Ensimmäisten lakkausten jälkeen Hajewa sai seuraavia kerroksia vähemmän ohennettuina. Juhannukseen mennessä paksumpia lakkakerroksia oli kertynyt jo useampia ja toinen välihionta oli heti juhannuksen jälkeen.

Välihionta
Päästyäni kannen lakkauksissa eteenpäin, oli mahdollisuus myös keskittyä muihin vielä kesken olleisiin kohtiin.

Kevään aikana järjestelin heloitusta uusiksi. Keskeisimpinä päivityksinä oli fokalle tekemäni cunningham, levankiin lisäämäni yhdet plokit sekä barbereiden säädön tuominen muiden rapulukkojen oheen katolle. Mietin myös isopurjeen skuutin vaihtamista, mutta tämä jäi odottamaan seuraavia vuosia.

Samalla jatkoin myös aikaisemmin keväällä Carolinan kanssa aloittamaamme kalusteiden lakkausta. Kajuutan lattiaa lukuun ottamatta kaikki osat saivat kevään ja alkukesän aikana muutaman kerroksen lakkaa.

Kalusteet saivat lakkakerroksia
Lakkausten välillä käsittelin myös vesirajan alapuolen paikatut kohdat, ensin ohennetulla lyijymönjällä ja sen jälkeen Hempelin underwater primerillä. Näiden valmistuttua maalasin pohjan jälleen Hempelin Basic anti-fouling maalilla.

Alkukesä oli ollut kylmä ja sateinen, mikä oli oikeastaan aika hyvä Hajewan kannalta - ilmankosteus oli ollut korkea. Kesän edetessä kuitenkin pohja alkoi jälleen rakoilla hieman kuivuessaan, mutta saatuani pohjan maalattua sain vihdoin tuotua veneen sisään sen kovasti kaipaamaa kosteutta. Levitin pohjalle pari vanhaa räsymattoa sekä muutamia pyyhkeitä ja kastelin ne huolellisesti.

Lyijymönjää ja underwater primeriä
Alkukesän aikana myös vapaalaitojen laudat olivat hieman kuivuneet ja niinpä niiden väliin muodoistui pienenpieniä rakoja, joita tasoitin Pre-Kotella samalla kun muutenkin huolsin maalipintaa. Olin ottanut vapaalaidan yläosan ja partaan välisen sauman puulle, ja tähän kohtaan tuli useampia kerroksia valkoista pohjamaalia.

Kyljen pohjamaalausta
Mikan ja Carolinan kanssa valmistelimme etukannelle tulevan pitkän kahvan sellaiseksi, että se on helppo irroittaa. Niinpä epoksoimme koneruuvit kahvaan poraamiimme reikiin. Ruuvit menevät sitten etukanteen valettujen reikien läpi ja kahva kiinnitetään paikalleen muttereilla.

Ruuvien upotus kahvaan
Kesäkuun viimeisenä päivänä, tiistaina, sai Hajewan kansi kymmenennen ja toistaiseksi viimeisen paksun lakkakerroksensa.

Kymmenes paksu lakkakerros
Kannen pintakäsittelyiden jälkeen oli vuorossa vielä pintamaali. Niinpä kyljet saivat keskiviikkona valkoisen Toplac kerroksensa. Kaipeimmat vihreät viivat jätin tänä vuonna kertaa maalaamatta.

Pintakäsittelyt valmiina
Torstai kuluikin sitten helojen kiinnittämisessä. Porasin aiemmin valettuihin epoksointeihin reiät helojen kiinnitystä varten. Kohtisuoran reiän poraaminen oli yllättävän hankalaa, välillä ne osuivat suoraan oikein mutta välillä porattuja reikiä piti oikaista jonkin verran. Helan reikien ollessa kohdallaan laitoin kunkin reiän ympärille Dolphinite -nimistä massaa ja kiinnitin helan paikalleen. Esimerkiksi maston jalan kiinnitys oli yhä puuruuveilla, ja myös näihin reikiin laitoin Dolphiniteä ennen helojen kiinnitystä.

Dolphiniteä reikien ympärille
Perjantaina aamupäivällä sain viimeiset helat paikalleen. Samassa yhteydessä myös peräsimen akselin ja ohjauspinnan kiinnityksen varmistamista varten porattiin urat ruuvia varten. Peräsimen kiinnityksen jälkeen Hajewa olikin valmis vesillelaskua varten.

5 minuuttia ennen vesillelaskua
Tänä vuonna Hajewan vesillelasku oli lähes kolme kuukautta jäiden lähdön jälkeen, heinäkuun ensimmäisenä perjantaina. Ajoituksessa oli se hyvä puoli, että Hajewa sai jäädä rauhassa roikkumaan nosturiin lähtiessäni iltapäivällä kohti Helsinkiä. Olin näet sopinut Karon ja Mikan kanssa, että lähtisimme viikonloppuna purjehtimaan Hajewaa Porvooseen!

Vesillä!

Kommentit