Siirry pääsisältöön

Kesä 2016 osa 8: Kotkaan

Hajewa oli yhä kotipoijussa syyskuun viimeisen kokonaisen viikonlopun perjantai-iltana. Suunnitelmissa oli kuitenkin päätyä viikonlopun aikana joko Pellinkiin, tai mahdollisesti Kotkaan saakka. Ilmatieteen laitos oli luvannut vähän viileätä säätä, mutta tuulen pitäisi olla mainio purjehdusta silmällä pitäen.

Niinpä hoidimme Mikan kanssa veneen varustelun sekä purjehtijat kuntoon perjantai-iltana ja lauantaiaamuna pakkasimme itsemme Hajewaan ja irrotimme köydet yhdeksän aikaan aamulla. Lämpötila oli vähän yli kymmenen astetta, eli pipo oli tarpeen.

Hieman vilpoisa keli ei juuri menoa haitannut
Viileä koillistuuli oli oikeastaan melko mainio purjehdustamme silmällä pitäen. Aallot eivät päässeet kasvamaan, ja sivuvastainen oli helppo kryssiä. Valitsimme siis ulomman reitin, ja puolen päivän kieppeillä oli Helsinki jo jäänyt takavasemmalle.

Matka taittuu
Iltapäivällä olimme Emäsalon edustalla. Tässä vaiheessa katselimme säätietoja ja aprikoimme seuraavia askeleita. Matkamme oli edennyt mukavasti, ja Pellingin itäpuolella oleva Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen Bockhamn Byön saarella näytti mielekkäältä vaihtoehdolta. Otimme siis suunnan kohti Äggskärin pohjoispuolitse menevää reittiä ja sieltä edelleen Pellingin ohi.

Väylä Pellingin pohjoispuolella oli jälleen tuulen suhteen rauhallinen. Matka taittui sivuvastaisessa niin mukavasti, että käynnistimme moottorin vasta juuri ennen perille pääsyämme, Byön saaressa olevaan lahteen johtavassa kapeassa salmessa. Kiinnityimme itäreunassa olevaan laituriin melko tarkkaan klo 18.

Kahdeksalta oli jo pimeätä
Aurinko laski noin 1,5 tuntia myöhemmin ja samoihin aikoihin olimme saaneet päivällisen syötyä, tiskit tiskattua ja veneen laitettua yökuntoon. Loppusyksyn purjehtimisessa tuntuisi olevan kaksi keskeistä hyvää puolta, joiden johdosta kuvittelisin että purjehdimme tuohon aikaan myös jatkossakin. Ensinnäkin, tuulta tuntuu riittävän juuri sopivasti. Ja toisena, illan pimentyessä melko nopeasti jää miehistölle mukavasti aikaa vain olla ja nauttia veneessä olosta.

Kajuutasta
Seuraavana aamuna heräsimme Mikan kanssa ennen kuutta. Ulkona oli pimeätä ja kajuutassa sitäkin pimeämpää. Pienen hapuilun jälkeen saimme tavarat paikalleen ja irrotimme köydet noin 6:15. Hiljainen sähkömoottorimme oli takuulla naapurissamme olleen veneen miehistön unien kannalta mukava lipuessamme rauhallisesti takaisin väylälle, kohti Kotkaa.

Mika aamutuimaan etukannella
Nostimme purjeet lähes heti lähdettyämme liikkelle, mutta ajelimme silti ensimmäisen tunnin moottorin avustamana. Tässä yhteydessä pakkasimme veneen loput tavarat paikalleen ja valmistelimme aamiaiseksi pasta carbonaran. Reitti vei jonkin aikaa etelään, ja kääntyessämme kohti itää saimme taaksemme myötätuulen ja nostimme spinnun.

Aamiaiseksi carbonaraa ja kahvia
Aamun kevyt tuuli voimistui päivän valjettua hiljalleen, ja kahdeksan kieppeillä olimme jälleen mukavassa matkavauhdissa. Lämpötila roikkui yhä juuri ja juuri kymmenen asteen yläpuolella, mutta edeltävän päivän koillisesta puhaltaneeseen vastatuuleen verrattuna lounaistuuli selän takaa oli lämmin ja miellyttävä.

Ja matka taittuu
Matkamme eteni reippaasti tuulen piristyessä entisestään – nopeutemme oli aamupäivällä lähes koko ajan seitsemän solmun lähettyvillä. Niinpä heti puolen päivän jälkeen olimme jo Kotkan edustalla ja väylän kääntyessä kohti pohjoista laskimme spinnun jiippien tekoa helpottaaksemme.

Kotka näköaistein havaittavissa
Navakka lounaistuuli teki viimeisistä mutkistamme melko vauhdikkaita, aurinko pilkisteli pilvien raoista ja purjehdus tuntui kerrassaan hyvältä.

Takaisin samassa paikassa kuin heinäkuussa
Ollessamme perillä Puuvenekeskuksen laiturissa hieman yhden jälkeen mietimme hetken, josko kuitenkin vielä irrottaisimme köydet ja kääntäisimme keulamme takaisin Suomenlahdelle. Kiusauksesta huolimatta kuuntelimme järjen ääntä ja päätimme jättää seuraavan purjehduksen seuraavalle kesälle. Siihen kun ei olisi kun reilu puoli vuotta aikaa!