Siirry pääsisältöön

Kesä 2017 osa 7 - talveksi Kotkaan

Hajewan matka talveksi Kotkaan alkoi perjantaina syyskuun 15. päivä. Edeltävänä keväänä olimme tulleet Mikan kanssa yhdellä pysähdyksellä Helsinkiin, mutta nyt suunnitelmissa oli jakaa matka kolmeen viikonloppuun, ja siten ehtiä tutustumaan Helsingin itäpuoleisen Suomenlahden purjehdusreitteihin.

Aurinko laskee vähän ennen Sipoon Kaunissaarta
Tuolloin perjantaina otimme köydet irti työpäivän jälkeen, käytännössä siis hieman ennen kuutta. Hyvin pian lähdön jälkeen vuorossa oli aikainen päivällinen suunnatessamme kohti Sipoon kaunissaarta. Sivumyötäinen luoteistuuli siivitti matkaamme mukavasti ja perillä olimme reinlun tunnin auringonlaskun jälkeen iltayhdeksältä. Muutenkin sää oli mukava, puolipilvistä ja illansuun 17 lämpöastetta laski yöksi 12 asteeseen.

Matka jatkuu mukavassa sivumyötäisessä
Seuraavaa aamulla nostimme purjeet satama-altaassa vähän kahdeksan jälkeen. Tuuli oli kääntynyt yön aikana lounaaseen, mikä siis tarkoitti meille melko navakkaa myötätuulta koko matkalle Tirmoon. Sehän sopi, ja auringon pääosin paistellessa nautiskelimme hauskoista vähän kasvaneista perän puolelta tulevista aalloista.

Aurinkoista
Matka eteni joutuisasti ja olimme perillä Tirmossa ja puolilta päivin. Carolina oli meitä vastassa, pakkasimme tavaramme autoon ja lähdimme porukalla iltaa viettämään takaisin Helsinkiin.

Tästä viikkoa myöhemmin ajoimme Carolinan kanssa Tirmoon, jossa hyppäsimme veneeseen ja purjehdimme itäiseen vastatuuleen kohti Bockhamnia. Päivällisen söimme jälleen veneessä perilläolon aikaa säästääksemme.

Purjeet jälleen ylös Tirmossa
Bockhamnissa olimme olleet Mikan kanssa myös keväällä tullessamme. Nyt meillä oli Carolinan kanssa tarkoituksena päästä vielä perjantain aikana jonkin matkaa kohti Loviisaa. Tämä onnistuikin ja laskimme purjeet laguunissa puoli kahdeksalta. Sen jälkeen olikin vuorossa kevyttä iltapalaa ennen nukkumaanmenoa. Tämä oli tarpeen, sillä seuraava aamuna oli tiedossa varhainen herätys.

Iltapalaa
Kännykkämme pirahtivat lauantai-aamuna puoli kuudelta, ja tästä vähän reilu puolta tuntia myöhemmin nostimme purjeet aamuhämärässä ja lähdimme matkaan.

Purjeet ylös ja matkaan aamukuudelta
Aurinko nousi toden teolla reilu tunti lähtömme jälkeen. Tässä vaiheessa meriaamiainenkin oli jo tarjoiltu aikaa sitten.

Aurinko nousee
Loviisan edustan saaristo oli todella kaunista katsottavaa, ja matka eteni kivasti idän puoleisen tuulen tahdittamana. Lauantain lämpötila oli muutaman asteen edeltävää viikkoa kylmempi eli käytännössä 15 asteen alapuolella. Mukaan pakatut pipot lämmittivät mukavasti.

Alkusyksy ja mukavan tasainen tuuli
Varhaisen lähdön ansiosta olimme perillä Loviisassa lauantaina jo ennen puolta päivää. Mikki auttoi jälleen logistiikan kanssa ja hän oli ottanut Jennin mukaan navigaattoriksi. Tämä oli oiva hetki ottaa Jenni uudestaan veneelle vierailulle.

Loviisassa
Hajewa oli jälleen viikon odottamassa seuraavaa etappia, ja tämän kolman viikonlopun tavoitteena oli Kotka.

Tulimme Carolinan kanssa autolla melko vilpoiseen (+10 astetta) ja tihkusateiseen Loviisaan launtaina puolen päivän jälkeen, kävimme kaupassa ja pakkasimme veneen. Irroitimme köydet puoli kolmelta ja peruutimme kiinni mutapohjaan, josta pääsimme hetken päästä irti ystävällisen moottoriveneilijän avustamana.

Melko pian lähdön jälkeen Carolina siirtyi päiväunille kajuuttaan ja jatkoin purjehtimista itsekseni. Tuuli oli kohtalaisen hankala ja paikoin suoraan vastainen, joten matkanteko oli melko verkkaista. Aurinko laski siten että jo kahdeksan aikaan oli oikeasti pimeätä.

Ilta hämärtyy
Ensimmäisen yön vietimme ihan suunnitelmien mukaan Pyhtään Kaunissaaressa, jonne kiinnityimme noin kymmenen aikaan iltana. Koska täältä on enää muutaman tunnin matka Kotkaan, meille jäi mukavasti aikaa sunnuntaina tutustua saareen.

Pyhtään kaunissaaren kylän satama
Opimme tuon sunnuntain aamupäivän aikana, että silakkakausi oli parhaimmillaan. Suuressa osassa kalastusmajoista oli paikallisia kesäasukkaita saaliitaan perkaamassa ja yhdessä näistä oli Puuvenekeskuksesta tuttu Mika.

Kaunissaaren kylä
Pyörittyämme saaren eteläpäässä olevassa kylässä parin tunnin ajan irroitimme jälleen köydet ja ajoimme moottorin avulla satamasta ulos.

Ja matka jatkuu Kotkaa kohti
Koko päivän puhaltanut kaakkoistuuli käytännössä tarkoitti sivuvastaista, kunnes kääntyessämme pohjoiseen se muuttui meillä myötäiseksi. Niinpä spinnuttelimme vielä hetken ennen perille tuloamme.

Perillä
Seuraavan parin viikon aikana kävin kertaalleen tyhjentämässä veneestä ylimääräiset tavarat, ja perjantaina 13.10. nostimme Hajewan Tanelin kanssa vesiltä.

Pohja pestynä valmiina telakointiin
Kuluneen vuoden viimeinen etappimme Kaunissaaresta Kotkaan oli lokakuun ensimmäisenä päivänä. Koko syyskuu oli täynnä hyviä purjehduskokemuksia, joiden perusteella vaikuttaa siltä että pidennämme jatkossa purjehduskauttamme vielä selkeästi syyskuun puolelle!

Vuoden 2017 purjehduskausi oli kuitenkin nyt paketissa ja Hajewa matkalla hyvin ansaitulle talvilevolle, seuraavaa kautta odottamaan.