Siirry pääsisältöön

Kesä 2019 osa 2 - kesäpurjehdus

Heinäkuun lopussa oli vuorossa muutaman päivän mittainen kesäpurjehdus Suomenlahdella.

Lähdimme lauantaina 20. heinäkuuta Mikan kanssa kotipoijusta liikkeelle. Matkaevääksi saimme mustikkapiirakkaa.

Mustikkapiirakkaa matkaevääksi
Moottorin akku meinasi jäädä matkasta, mutta onneksi se huomattiin ajoissa ja saimme akun mukana lyhyen purjehduksen jälkeen. Loppumatka kohti Porkkalanselän pohjoisosassa sijaitsevaa Stora Halsön saarta meni oikein mukavasti, pääposin sivuvastaisessa.

Stora Halsössa oli itse asiassa aika paljon porukkaa
Perillä kävimme Mikan kanssa vähän tutustumassa saareen. Siellä olisi ollut myös sauna, mutta kaikki vuorot olivat jo menneet joten tyydyimme käymään uimassa.

Yöpuulle
Seuraavana päivänä heräsimme kahdeksan aikaan, keitimme vedet ja nostimme purjeet. Tuttuun kesäpurjehdustapaan meriaamiainen tarjoiltiin vähän lähdön jälkeen ja jatkoimme länttä kohden.

Stora Fagerön kohdalla päätimme käydä pistäytymässä saaressa, ja sen teimmekin. Visiitti jäi kuitenkin vähän lyhyemmäksi, sillä Mika oli vielä iltapäivällä lähdössä bussilla takaisin Helsinkiin. Perillä Inkoossa olimme helteisessä säässä vähän kahden jälkeen.

Inkoossa
Seuraavana aamuna Jukka tuli Inkooseen ja jatkoimme matkaa vähän puolen päivän jälkeen. Tarkoituksenamme oli päästä parin päivän aikana Tammisaareen.

Pilvinen mutta todella lämmin sää
Sää oli pilvinen, mutta erittäin lämmin eikä juuri tullut. Ja tuuli tyyntyi loppuiltapäivästä ihan kokonaan. Ajelimme hissukseen moottorilla eteenpäin ja tutkimme seuraavan yön mahdollisia etappeja.

Lyhyen tilannekatsauksen perusteella totesimme että jos haluaisimme päästä johonkin perille, olisi järkevin vaihtoehtoehto Sandnäsudd. Hetken kuluttua meidän ohitse ajoi kanssaveneilijä, jolta saimme vähän matkaa hinausapua.

Jonkin matkaa hinauksessa
Perillä Sandnäsuddilla olimme noin seitsemän aikaan. Saatuamme veneen kiinni ja akun lataukseen menimme syömään paikalliseen kahvilaan.

Selän takana onkin sitten bensis
Yö oli erittäin lämmin ja lisäksi paikallinen hyttysparvi oli paikallistanut meidät. Heräsimme molemmat siis jo vähän neljän jälkeen ja hetken aikaa ihmeteltyämme totesimme että voisimme yhtä hyvin jatkaa matkaa. Otimme köydet irti ja lähdimme liikenteeseen.

Aamun virkkuna
Kevyen sään ehdoton hyvä puoli on, että veneessä voi tehdä ruokaa samalla. Niinpä pistimme lounaan valmistumaan: Lohta, uusia perunoita ja kanttarellikastiketta.

Jaa-a
Lounaan jälkeen Tammisaari oli jo lähellä. Tammisaaren edustalla sijaitsevassa saaressa näimme muutaman merimetson.

Muutaman merimetson pesäpuut
Perillä Tammisaaressa olimme vähän ennen yhtä ja lounaskin oli syötynä. Niinpä lähdimme kaupungille viettämään kesäistä iltapäivää.

Tammisaaressa
Olimme buukanneet meille etukäteen pöydän Knipanilta rapuja varten. Carolina tuli myös käymään, ja dinnerin jälkeen he lähtivät Jukan kanssa takaisin Helsinkiin.

Rapuja
Tammisaaren satamassa ei ollut hyttysiä, ja niinpä tänä yönä luvassa oli melko paljon syvempää unta.

Yö satamassa
Seuraavana aamuna kävin paikallisessa rautakaupassa hakemassa rullan hyttyverkkoa. Miika oli tulossa junalla Tammisaareen ja meillä oli tarkoitus olla vielä pari yötä reissussa - halusin vähän rajoittaa hyttysten määrää veneessä.

Aurinkoa ja mkavaa tuulta
Lähdimme matkaan Miikan kanssa puoli yhdeltätoista. Aamupäivän pohjoistuuli vaihtui puolilta päivin lounaan ja etelän väliseksi merituuleksi ja matka eteni mukavasti. Määränpäänämme oli Modermagan.

Modermaganiin
Ajoimme sisään suojaisaan lahteen varovasti ja pääsimme perillä ilman pohjakosketuksia. Olisi toki ollut hyvä laittaa GPS-seuranta päälle, jotta olisin saanut tarkan ajoreitin talteen.

Lahdessa
Vietimme helteisen iltapäivän kävellen saaren ympäri ja valmistellen päivällistä kaikessa rauhassa. Yö oli mukava ja hyttysverkko toimi hyvin - toki täällä oli myös vähemmän hyttysiä.

Seuraavana aamuna lähdimme taas ajoissa liikenteeseen, sillä tarkoituksenamme oli päästä Porkkalanselän toiselle puolelle ja säätiedotus lupasi taas auringonpaistetta ja kevyttä tuulta.

Kävimme puolilta päivin Barösundissa jätskillä ja hakemassa kaupasta lisää kylmäkalleja kylmälaukkua varten, jonka jälkeen jatkoimme Porkkalanselälle.

Illansuussa keli keveni jälleen
Alkumatkasta meillä oli itse asiassa oikein mukava itätuuli, joka kuitenkin heikkeni illansuussa. Niinpä ajelimme taas moottorin tukemana Stora Svartöseen, jonka laituriin kiinnityimme kahdeksan aikaan - juuri sopivasti illallista valmistelemaan.

Dinner Stora Svartössa
Seuraavana aamuna heräilimme kaikessa rauhassa, teimme aamiaisen ja kävimme uimassa sekä kävelemässä saaren ympäri. Puolilta päivin nostimme taas purjeet ja jatkoimme itää kohden.

Erinomainen tapa viettää kesäpäivää
Perjantaina sää jatku yhä lämpimänä, mutta tällä kertaa vähän tuulisempana. Koillistuuli oli toki vastainen, mutta sää oli juuri kohdallaan ja siten tämän reissun viimeisen päivän purjehdus oli yksi kesän parhaista.