Siirry pääsisältöön

Kesä 2012 osa 3: Hanko

Saatuamme Hajewan siirrettyä Hankoon ja vaihdettuamme miehistön aloitimme kilpailuun valmistautumisen. Tutustuimme purjehdusohjeisiin ja hiomme taktiikkaamme säätiedotuksen mukaisesti. Torstaina satamassa oli käynnissä jo täysi härdelli.

Hangon Regatta, tuo kesäinen purjehdusjuhla oli käsillä.

Sunnuntai-iltapäivän aurinko paistaa ;)
Perjantain skaba oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Merellä puhaltava tuuli nousi puuskissa jo sen verran koviin lukemiin, että purjehdus muuttui enemmän urheiluksi kuin kahvijuomiseksi. Miehistö tsemppasi pienestä pahoinvoinnista huolimatta hyvin (och än går det vågor..), ja selvisimme takaisin satamaan molemmissa lähdöissä maaliin tulleina. Hajewa myös osoitti olevansa vahvassa kunnossa, ja jopa nauttivan vähän navakammasta kelistä. Samana päivänä oli kahdessa muussa hai-veneessä hajonnut mastosta osia, muutamista muoviveneistä oli katkennut mastot. Meidän perjantai-iltaan kuului fokan skuuttilukkojen vaihtaminen.

Seuraavana päivänä purjehdussää oli jo parempi. Harmiksemme huomasimme juuri ennen ensimmäistä lähtöä isopurjeen ylimmän latan porautuneen edeltävän päivän riepotuksessa purjekankaan läpi ja kadonneen meren syövereihin. Onneksi apu oli lähellä ja löysimme kajuutasta rimanpätkän, joka oli sentilleen oikean kokoinen. Lauantai sujui sittemmin sen kummemmitta kommelluksitta.

Omena ja suklaa maistuvat
Sunnuntaita leimaisi vuorotteleva vesisade ja auringonpaiste. Viikonlopun kuitenkin kruunasi satamassa pilvien takaa esiintullut aurinko, joka kuivatti purjeet ja miehistön nopeasti. Hangon regatta oli meille jälleen mieluisa kokemus.

Regatan lopussa myös Eeva tuli Hankoon, toisaalta kannustamaan ja toisaalta mukaan maanantaista keskiviikolle suunnittelemaamme purjehdusreissua varten. Suomen kesä tarjoili jälleen jekkujaan, ja aamupäivän heikon tuulen ja mahdollisen vesisateen takia jäimme viettämään tuota päivää Hankoon. Puolensa siinäkin, pääsimme pyöräilemään ja tutustumaan Neljän tuulen tupaan.

Matkalla kohti Neljän tuulen tupaa
Maanantai huipentui Hangonkylän sataman rantakallioilla nautittuun piknik-illalliseen. Olimme valmistelleet aikaisemmin päivällä Hajewan matkakuntoon, ja siten saatoimmekin huoletta viettää kesäiltaa.

Tiistaina aamulla nostimme purjeet ja lähdimme länttä kohden. Säätila oli jälleen vaihteleva, mutta onneksi aurinko paistoi ainakin paikoitellen. Reipas luonaistuuli puhalsi juuri siitä suunnasta, ettei alkumatkasta tarvinnut vaihtaa halssia kuin satunnaisesti - kunnes Hiittisten kohdalla pääsimme kryssimään sydämemme kyllyydestä.

Iloisia ihmisiä.
Matka taittui nopeasti, jo olimme jo vähän puolen päivän jälkeen perillä Högsåran kyläsatamassa. Aikaisen perilletulon myötä saimme myös mukavan paikan laiturin päästä ja myös saunavuoron loppuillalle.

Högsårassa
Farmors cafen lounas oli maittava, ja sen jälkeen kävimme vielä tutustumassa Kejsarshamniin sekä siellä olevaan pieneen museoon. Tuolla saarella on mielenkiintoinen historia ja yllättävän paljon nähtävää.
Lampaita
Ennen saunavuoroamme ehdimme vielä juhlimaan veneellä matkamme alkamista ja Eevan ystävättären vierailua, sekä paistamaan auringonlaskun aikaan muutamat makkarat trangialla.

Keskiviikkoaamuna pakkasimme tavarat ja purjehdimme jälleen reippaan tuulen ja sadekuurojen saattelemana Kasnäsiin. Parkkeerasimme Hajewan lepäämään turvalliseen laituriin ja pakkasimme tavaramme laukkuihin. Siirryimme lounaan kautta maantien varteen odottamaan bussimatkaa Helsinkiin, Hajewan jäädessä odottamaan miehistöä seuraavalla viikolla alkavalle matkalle Porvoota kohti.