Siirry pääsisältöön

Kesä 2012 osa 4: Helsinkiin!

Maantai-aamuna 16.7 tapasimme Miikan ja Masan kanssa Kampin keskuksessa kaukoliikenne bussiterminaalin edessä. Voin rehellisesti sanoa, ettei meillä kenelläkään ollut ihan tarkkaa käsitystä tulevasta viikosta.
Bussimatkalla Kasnäsiin
Matka Helsingistä Kasnäsiin bussilla vie muutamia tunteja. Tuo maanantai alkoi sateisena, mutta perille päästyämme keli oli jo paranemaan päin. Saaristossa lomakaudella riittää kuhinaa. Ehdottoman hyvä puoli tässä on se, että todennäköisyys törmätä tuttuihin kasvaa samalla. Ja juuri niin kävi meillekin, tapasimme Merinorsulla liikenteessä olleet Eeron ja Tiinan lounaan yhteydessä.

Lounastettuamme ja käytyämme tutustumassa Merinorsuun pakkasimme Hajewan matkakuntoon ja nostimme purjeet. Matka Hangon, Jussarön ja Stora Mickelskärenin kautta Helsinkiin alkoi. Hankoon saavuimme muutaman tunnin reippaan myötätuulipurjehduksen jälkeen, vähän Merinorsun jälkeen.

Hangossa täydensimme ruokavarastot, ja loppuilta vierähti nopeasti Eeron ja Tiinan seurassa. Aamulla kesäinen aurinko kutsui merelle, ja niinpä nostimme purjeet ja jatkoimme matkaa kohti Tammisaarta.

Hanko selän takana

Jo paria viikkoa aiemmalla menomatkalla Hankoon olisin halunnut pysähtyä Modermaganissa. Nyt siihen oli oiva mahdollisuus, ja niinpä päätimme pitää lounastauon tuossa luonnonsatamassa. Laskimme ankkurin itse asiassa aivan samaan paikkaan kuin mitä edeltävänä kesänä, otimme trangian ja lounassäkin mukaan ja nousimme maihin. Viritimme tulen saaren toiselta puolelta löytämäämme nuotiopaikkaan.

Lounastauolla Modermaganissa
Lounaan jälkeen mietimme hetken minne jatkaisimme. Päätimme ottaa suunnan etelään, kohti Jussarön saarta. Olin kuullut paikasta hyvää, ja se oli juuri sopivan matkan päässä. Perillä meitä odotti  itse asiassa vielä mielenkiintoisempi kohde kuin olimme ajatelleetkaan. Tuolla saarella on ollut muuta vuosikymmen sitten aktiivista kaivostoimintaa, joka on muokannut aluetta. Elinkeinoa varten rakennetut nykyään tyhjillään olevat kerrostalot ja louhinnan seurauksena muodostunut tumman soran ranta ovat näyttäviä. Lisäksi alueella näytti olevan lukuisia kalliokiipeilykohteita.

Kohti Jussaröta
Seuraavana aamuna nostimme jälleen purjeet ja jatkoimme kohti Espoota. Aamupäivä oli oikein mainio ja spinnuttelimme kohti porkkalanselkää uloimpien saarten eteläpuolella. Iltapäivää kohti tuuli voimistui ja lounaspaikan etsiminen kävi hieman hankalammaksi.

Halusimme laskea ankkurin erään saaren suojanpuoleiselle rannalle. Jälkikäteen on helppo todeta että lähestyessämme rantaa oli alueelle kehittymässä paikallinen matalapaine, ja joka tulee muuttamaan tuulen suuntaa hyvin voimakkaasti. Säätilan muutoksesta autuaan tietämättömänä lähestyimme rantaa siinä vaiheessa sivutuulen vauhdittaessa kulkuamme. Heitimme ankkurin ja kas perhana, sehän jäi hyppimään pohjaan. Tässä on se oppimisen paikka. Eli rantaa kannattaa lähestyä mieluummin rauhallisesti, ja jos ankkuri ei tunnu ottavan kiinni, kannattaa miettiä toisen kerran mitä tehdä. Lounaan sijasta jatkoimme siis kohti Stora Mickelskärin tutuksi tullutta yöpymispaikkaa, jossa kiinnityimme poijuun hieman ennen auringonlaskua.

Poijussa
Seuraavan päivän lounastauon paikaksi valitsimme kotisatamamme. Mustikkapiirakan ja kahvin jälkeen pidimme uinti- ja sukellustuokion sekä tarkistelimme veneen varustelun. Valmistelin aikaisemmin kesällä sisätiloihin tavan yhdistää kajuutan punkat yhdeksi leveäksi sängyksi. Ratkaisu kehittyi heinäkuun aikana ja niinpä jätimme osan ylimääräiseksi muodostuneesta puutavarasta pois. Hajewan akku sanoi sopimuksensa irti jo heinäkuun alussa ja irroitin sen vietäväksi kierrätykseen.

Helsinki
Nostimme jälleen purjeet ja saavuimme torstaina illansuussa Helsinkiin. Hajewa kiinnitettiin laituriin ja miehistö siirtyi nauttimaan kaupungin tarjoamista yleellisyyksistä. Suihku, jääkappi, valmispizza ja olohuoneen sohvalta katsottu leffa olivat juuri sopiva lopetus tälle matkalle.