Siirry pääsisältöön

Kesä 2013 osa 2: Hanko

Kesälomapurjehduskausi alkoi tänäkin vuonna jo tutuksi tulleella tavalla: veneen viimeistely ja sitten kohti Hankoa. Suunnitelmissa oli myös pidempi kierros saaristomerellä, joka oli otettava huomioon valmistelussa. Niinpä rakensimme juhannuksen kieppeillä Carolinan kanssa toisen säilytyslaatikon takakannen alle. Kesäloman aluksi hankin myös uuden akun sekä laturin sitä varten. Matkaan lähtöä edeltävänä päivänä tarkastin johtojen kytkennät ja samaan aikaan Vänskä auttoi näpertelemällä muovimaton ankkurin säilytyspaikalle alle suojaamaan pohjalautoja.

Saatuamme veneen ja varusteet kuntoon kävimme Vänskän kanssa ruokakaupassa sekä hakemassa Miikan mukaan. Tiistai-aamuna kaikki oli valmista, nostimme purjeet ja suuntasimme keulan kohti Hankoa.

Leppoisaa
Edeltävän kesän viuhuvaan alkumatkaan verrattuna tänä vuonna matka Hankoon alkoi rauhallisissa merkeissä, ja matkaseurue saattoi nauttia auringosta kannella. Ensimmäinen päivä meni mukavasti, ja saavuimme yöpaikkaamme Stora Fageröhön sopivasti päivällisaikaan.

Hajewa yöpymiskuntoon

Seurasimme säätiedotusta aika tarkasti, ja niinpä päätimme lähteä seuraavan aamuna mahdollisimman varhain liikkeelle: luvassa oli aurinkoista mutta erittäin kevyttä tuulta. Säätiedotus piti paikkansa, ja aamupäivän heikko tuuli piristyi vasta hieman ennen puolta päivää. Valitsemamme pykälää ulompi, Jussarön ohi kulkevan reitti oli mieluisa, ja saimme matkalla myös hieman tuntumaa kisaamiseen yrittäessämme pitää kaulaa takaa tulevaan h-veneeseen, missä onnistuimmekin jonkin aikaa.

Päiväunet takakannella
Olimme puoli kahdeksan aikaa illalla Tvärminnen edustalla Miikan nukahtaessa takakannelle. Paaran halssilla nopeutta riitti mukavat 2,5 solmua, mutta vendan jälkeen vauhti hiipui noin 1,5 solmuun. Sinänsä mielenkiintoinen ilmiö, joka toistui muutamia kertoja kesän aikana – toinen halssi tuntui selkeästi nopeammalta. Luultavasti aalloilla oli tähän tekemistä, mutta toisaalta vanttien hieman erilaisella kireydellä taisi olla myös osuutensa asiaan.

Viimeisiä auringonsäteitä
On sanomattakin selvää ettei alle kahden solmun matkavauhdilla päästä perille kovin nopeasti. Niinpä meillä oli etuoikeus nauttia kauniista auringonlaskusta sekä horisontin katoamisesta.

Aurinko laskee
Onneksi vallitsevan ilmavirtauksen mukainen tuuli voimistui hieman auringon laskettua, ja saimme kirittyä Hajewan 3,5 solmun nopeuteen! Niinpä pääsimme loppujen lopuksi perille Hankoon noin kahden aikaan yöllä ja jälleen vähän erilaisen matkan jälkeen uni maittoi hyvin. Vänskälle myös kiitos reissukuvista.

Seuraavana aamuna Vänskä ja Miika palasivat Helsinkiin ja käytössä oli yksi välipäivä ennen varsinaista kisan alkua erilaisia valmisteluita varten. Ensimmäinen valmisteluista oli tietenkin kisamiehistön saaminen paikan päälle, joka toteutui Carolinan tullessa Tiinan kanssa Hankoon autolla.

Torstai-illan vietimme Tiinan kanssa rataohjeisiin ja säätiedotukseen tutustuen, ja tulevan kisan taktisia kuvioitamme hioen. Hangon regatta on siitä mukava, että Hai-luokka on myös tässä kisassa aktiivinen – tällä kertaan veneitä oli mukana 17. Mukana oli myös uusia Länsi-Suomesta lähtöisin olevia venekuntia, joihin oli mukava tutustua.

Regatassa oli mukana 17 hai-venettä
Hajewan kisatiimin osalta regatta sujui mukavasti. Olimme lähtöalueella joka kerta sopivasti ajoissa ja ehdimme valmistautumaan hyvin eri lähtöihin, radan kiertäminen sujui, kisojen jälkeen nautimme hyvästä tunnelmasta laiturilla ja iltaisin tutustuimme kaupunkiin.

KESÄ!

Kommentit