Siirry pääsisältöön

Kesä 2013 osa 4: Utö

Kotikaupungissa vietetyn viikonlopun jälkeen teki jälleen mieli vesille. Olimme aikaisemmin sopineet Villen ja Henkan kanssa lähdöstä kohti Korpoströmiä varhain maanantaiaamuna. Kuitenkin alueen säätila oli ennusteen mukaan erittäin tuulinen, joten päätimme ottaa vasta seuraavan bussin, sekä jäädä vielä ensimmäiseksi yöksi satamaan. Perille saavuttuamme kävimme aluksi lenkillä, jonka jälkeen vuorossa oli sauna ja päivällinen.

Sitloodassa nukkuessa ilmanvaihto toimii hyvin
Seuraavana aamuna pikaisen aamiaisen jälkeen irrotimme köydet, nostimme purjeet ja suuntasimme kohti Jurmoa. Päästyämme selälle luoteistuuli tarjosi oivat myötätuulikulmat, joten päätimme nostaa spinnun ja nauttia matkanteosta. Nautsikelu vaihtui pikkuhiljaa vauhdikkaammaksi menoksi, ja nopeuden noustua välillä lähes yhdeksään solmuun totesimme että voisi olla aika laskea spinnu ja tyytyä hieman rauhallisempaan etenemiseen.

Alkuperäinen tavoitteemme oli Jurmo. Olimme kuitenkin aikaisemmin huomanneet ystävämme Juuson olevan miehistöinen lähivesillä, ja niinpä parin lyhyen puhelinkeskustelun jälkeen päätimme jatkaa Utölle asti.

Mukava kevyt kryssi piristää kummasti!
Luoteisstuuli oli voimistunut koko aamupäivän ajan, ja kääntyessämme kevyeen kryssiin tiesimme selän ylityksen muodostuvan vauhdikkaaksi. Hajewa kulki kuitenkin vakaasti kohti määränpäätä aalloista piittaamatta ja pääsimme perille puoli neljän aikaa iltapäivällä.

Perillä meitä odotti mukava yllätys. Tiesimme Juuson olevan siellä, mutta tämän lisäksi näimme laiturissa myös tutun hai-veneen nimeltä Luna. Hangon regatassa tapaamamme Ilkka oli tullut Utölle miehistöineen hieman aikasemmin. Lopputuloksena muut veneilijät saivat ihastella kahta klassikkoa rinnakkain.

Tiistaipäivään sisältyi päivällinen ja sauna Juuson kanssa, jonka jälkeen lähdimme kolmen veneen miehistön voimin tutustumaan saareen ja seuraamaan majakan valon syttymistä.

Kaksi klassikkoa Utön laiturissa
Seuraavana aamuna säätila muistutti muuten edellistä päivää, mutta pohjoisen puoleinen tuuli oli huomattavasti tyyntynyt. Mukavan tuttavien kanssa vietetyn illan jälkeen molemmat hai-veneet irroittivat köydet ja nostivat purjeensa aamu-yhdeksän aikaan, Juuson jäädessä vielä Utölle. Luna jatkoi matkaa kohti Ahvenanmaata ja me suuntasimme itään, Jurmon ohi kohti Vänötä.

Aamun lyhyt kryssi muuttui pian keveyksi myötäiseksi kurssin kääntyessä kohti itää ja tuulen käännyttyä hieman luoteeseen. Niinpä nostimme spinnun ja nautimme täysin siemauksin hyvin rauhallisesta ja lämpimästä kesäpäivästä. Tulimme myös valmistaneeksi lounaan veneessä.

Vaihteen vuoksi rauhallinen päivä alkamassa
Kevyessä tuulessa matka eteni verkkaisesti, ja perille Vänöön pääsimme illansuussa. Hajewalle löytyi juuri sopivasti paikka jo tuttuun tapaan aivan laiturin alkupäästä. Pieni syväys on näppärä asia. Saatuamme veneen kiinni ja purjeet laskettua ryhdyimme päivällisen valmisteluun: Fetasalaatti, makkarat ja keitetyt perunat maistuivat mainioilta ja päivällisen jälkeen vietimme hetken ilta-auringossa kailliolla ennen nopeata untia ja Hajewaan yöpuulle siirtymistä. Nukuimme koko porukka jälleen veneessä. Tämän kokemuksen perusteella Hai-veneessä mahtuu yöpymään koko miehistö, vaikka olosuhteet ovatkin melko askeettiset.

Laituripaikka aivan rannan läheisyydessä
Illalla viimeisenä pohdimme seuraavan päivän siirtoja. Meillä oli jäljellä vielä reilusti matkaa ennen Hankoa, ja säätiedotus lupasi erittäin heikkoa tuulta koko päiväksi. Aluksi mietimme lähtevämme ehkä jo puoli yhdeksän aikaa, mutta tarkemmin asiaa pohtiessamme suunniteltu lähtöaika siirtyi varhaisemmaksi, ja keskusteluiden tuloksena otimme tavoitteeksi irrottaa köydet viimeistään puoli seitsemältä ja tämän jälkeen nauttia meriaamiaisen.

Olimme aamulla hyvin aikataulussa ja irroitimme jo hieman ennen puoli seitsemää. Kaikki näytti yhtä asiaa lukuun ottamalta mainiolta - merellä ei ollut tuulen virettäkään. Lähdimme kuitenkin päättäväisinä melomaan kohti väylää, toiveena että hieman ulompana tuulisi edes hieman.

Onneksemme juuri satamasta poistuttuamme eräs ystävällinen purjeveneilijä kysyi josko haluaisimme hinausapua väylälle. Kiitimme parisuntaa ja heitimme heille köyden hinausta varten. Pieni hinaus väylälle muuttuikin Hangon Tulliniemelle asti jatkuneksi yhteiseksi matkaksi, mikä oli meidän aikataulumme pelastus. Tästä kiitokset avuliaalle seurueelle.

Pääsimme täysin tyynessä säässä hinaukseen
Hinauksen viimeisten hetkien aikana pilvet olivat alkaneet väistyä ja auringon lämmittäessä merituuli vahvistui. Nostimme jälleen spinnun ja noin tunnin mukavan purjehduksen jälkeen kurvailimme perille Hankoon. Matkan viimeinen laituriin kiinnittyminen oli suoraan vastatuuleen, joten pääsimme ajamaan laituurin saakka purjeilla. Mikä sen mukavampi tapa tulla perille!

Lounas laiturilla
Meksikonpata soijarouheella maistui aamupäivän purjehduksen jälkeen hyvältä. Tämän jälkeen siivosimme veneen ja pakkasimme tavaramme. Loppupäivän vietimme tutustuen heinäkuiseen torstai-iltaan Hangossa ennen seuraavan aamun maantietä pitkin tekemäämme kotimatkaa.