Tänä keväänä lumi suli ja jäät lähtivät satamasta maalis-huhtikuun vaihteessa, joten tavoite vesillelaskusta viimeistään pari viikkoa jäiden lähdöstä ei tule täyttymään. Toistaalta huhtikuun alku on ollut sen verran viileä ja kostea, ettei Hajewa ole ensimmäisen kahden viikon aikana vielä näyttänyt kuivumisen merkkejä!
Kevään kunnostuksen ensimmäinen askel oli jo perinteiseksi muodostunut pohjan ja kylkien kyllästys sisäpuolelta. Starttasimme lauantai-aamuna 12.4 aamu-kahdeksan aikoihin kohti venettä, ja pienten valmisteluiden jälkeen olimme työn touhussa noin kymmenen aikaan.
 |
Pensseli ja lasipurkki |
Aloitimme Mikan kanssa Owatrolin levittämisen toisaalta perässä ja sitloodassa ja toisaalta keulassa ja kajuutassa. Edeltävistä vuosista poiketen levitimme kyllästettä sisätiloissa myös niihin pohjatukkeihin ja kaarien alaosiin, jotka ympäröivät edeltävänä keväänä maalaamaamme pilssiä, sekä ruffin ja rustirautojen tukirakenteisiin kajuutassa.
Samaan aikaan Carolina viimeisteli kantta kyllästystä varten. Tänä vuonna lakkaa ei irronnut kuin muutamista kohdista kuningaslaudan ympäristöstä, joten tältä osin vaikuttaisi että tulemme pääsemään kevätkunnostuksessa hieman helpommalla.
 |
Irtoava lakka pois ja kyllästettä tilalle |
Päätimme hoitaa kyllästyksen tehokkaasti pois, ja niinpä läträsimme kyllästettä sisätiloihin ja kannelle muutamia taukoja lukuun ottamatta kahdeksan tunnin ajan. Iltakuudelta pinnat kiiltelivät ja totesimme urakan olevan valmiin. Mikä parasta, kyllästäjät olivat vähän vähemmän kyllästyneitä :)
 |
Sitlooda kyllästyksen lopussa |
Sunnuntaina kävimme Carolinan kanssa vielä kuivaamassa pilssiin valuneen kyllästeen pois. Tämän jälkeen saatoimme arvioida Owatrolin kulutuksen, sitä kului maltillisesti noin 2,5 litraa. Samalla aloitimme hieman partaan ja vapaalaidan ylimmän laudan sauman auki hiomista.
Kevätkunnostus pääsi mukavasti vauhtiin ja seuraavalla kerralla näyttäisi olevan vuorossa partaan ensimmäiset kittauskierrokset!
Kommentit
Lähetä kommentti