Siirry pääsisältöön

Syksy 2013 ja kevät 2014

Hajewan talvikausi alkoi käytännössä syyskuun puolivälissä. Vaikka kesä tuntui olevan vielä täysissä voimissaan, oli yksinkertaisesti sopiva hetki nostaa vene ylös.

Olimme Mikan kanssa aamulla hyvissä ajoin paikalla valmistelemassa pukin sopivaksi venettä varten. Jo rutinoituneesti toimme hain nosturille ja pian Hajewa seisoikin jo kuivalla maalla. Nopean tarkastelun perusteella kuluneen kesän jälkeen vene oli yhä hyvässä kunnossa.
Vene nostettu

Viikkoa myöhemmin oli vuorossa teltan rakentaminen. Lauantaina haimme Pertin kanssa kaikki tarvittavat välineet veneen läheisyyteen, ja sunnuntaina aamulla Mika ja Ville tulivat mukaan kokoamaan kaarihallia. Harjoitus on tehnyt tässäkin asiassa mestarin, tai ainakin se on nopeuttanut työskentelyämme. Kaaret olivat paikallaan lounaaseen mennessä. Tämän jälkeen kiinnitimme pressut paikalleen. Käytännössä hallin kokoamiseen kului yksi viikonloppu. josta kiitokset apujoukoille!

Rakennus käynnissä

Kuukautta myöhemmin käydessäni tarkastamassa veneen kunnon totesin tukina käyttämiemme uusien raakalautojen homehtuneen, ja niinpä vaihdoimme kyseiset laudat Pertin kanssa. Seuraavaa talvisäilytystä varten pitäisi ilmeisesti rakentaa teltan päätykolmioihin ilmanvaihtoa varten venttiilit.

Myöhemmin syksyllä kävimme vielä Carolinan kanssa kiinnittämässä kevyen muovin teltan sisäpuolelle suojaamaan venettä pressuun kondensoituvalta kosteudelta sekä rapsuttelemassa hieman muutamasta kohdasta irtoavaa lakkaa.

Kevään kynnyksellä kävimme Carolinan kanssa myös tarkastelemassa venettä ja tutustumassa mahdollisiin remontin kohteisiin. Suurilta osin vene on hyvässä kunnossa, mutta muutamaa kohtaa pääsee hieman korjaamaan.

Pohjassa on yksi oksankohta, jossa oksa tulee hieman muusta laudasta ulos. Tämän korjaaminen on melko yksinkertaista oksaporan avulla, mutta siirtyy todennäköisesti seuraavalle talvelle.
 
Pohjassa on oksan kohta
Kyljessä on yhdestä kohtaa maalipinta hieman vaurioitunut. Tämän kohdan korjaaminen on vastaava kuin mitä aikaisempina vuosina: Hionta, kitti, pohjamaali sekä pintamaali.

Kyljen maalipinnassa on vähän paikattavaa
Tällä hetkellä keskeiset työkohteet löytyvät lakatuista osista. Tänäkin vuonna lakkaa irtoaa muutamasta kohdasta kannessa - tosin huomattavasti vähemmän kuin edeltävinä vuosina. Nämä kyllästetään ja paikkalakataan. Lisäksi puomissa ja mastossa on muutamia vastaavia kohtia.

Molempien kajuutan katon etukulmien lakkapinta irtoaa kokonaisuudessaan. Lisäksi styyran puoleinen kulmapala on osittain irronnut. Tämän palan irtoava osa otetaan pois, ja epämääräinen materiaali rapsutetaan pois, jonka jälkeen pala voidaan liimata epoksilla paikalleen sekä pintakäsitellä. Kulmapala tulee halkeamaan irti, ja halkeamapinnan kanssa on oltava varovainen jotta palan saa kauniisti paikalleen. Epoksi täyttää muut palan taakse mahdollisesti syntyvät kolot.


Kulmapala korjataan
Styyran puolella olessa kulmassa sijaitsevan halkeaman voi raaputtaa siistiksi ja täyttää epoksilla sekä pintakäsitellä.

Astetta kaikkea muuta mielenkiintoisempi alue sijaitsee vapaalaidan ja kannen välissä. Kyseisessä kohdassa on paikoin rako, joka on täytetty jollain materiaalilla. Käytännössä noin puolessa osassa venettä lakka- ja maalipinta ovat hajonneet tällä alueella, ja nämä kohdat tulee korjata. Tänä keväänä tehdään kevyt korjaus, eli irtoava lakka (ja maali) otetaan pois ja sauman annetaan kuivua, jonka jälkeen sauma kitataan ja alue pintakäsitellään.

Kannen ja kyljen välinen saumalle tulee tehdä jotain
Seuraavina vuosina tämä ongelma (eli kansi ei ole kunnolla kiinni laidassa) tulisi korjata perusteellisemmin. Yksi mahdollisuus on sahata saumaan ura, johon liimataan sopivan kokoinen lista.

Summasummarum, tuleva kevätremontti vaikuttaa melko helpolta ja suoraviivaiselta, vaikka tulevaisuudessa näyttääkin odottavan hieman suurempi puuhastelu kannen ympärillä.

Kommentit