Siirry pääsisältöön

Kesä 2017 osa 4 - Espoon saaristolenkki

Heinäkuun viimeisen kokonaisen viikon maanantaina oli aika jo perinteeksi muodostuneelle kesälomapurjehdukselle Mikan ja Eevan kanssa. Kulunut kesä oli ollut joko tosi tuulinen tai sitten tyyni, ja niinpä mielenkiinnolla odotimme kumpaa saisimme kokea tällä kertaa.

Kävimme Carolinan kanssa hakemassa Mikan ja Eevan veneelle tuolloin maanantaina loppuiltapäivästä. Nostimme ruuat ja muut välttämättömyydet Hajewan kajuuttaan ja irroitimme köydet melko tasan tarkaan neljältä.

Kesälomapurjehdus alkanut
Koillisen ja pohjoisen välistä puhaltanut tuuli oli todella kevyt mutta pääsimme silti parin tunnin Espoon saariston purjehduksen jälkeen perille Kaparenille. Siellä on joitain poijuja sekä puucee, ja muuten paikka on mukava luonnonsatama.

Pöytä on katettu
Perille päästyämme katoimme päivällisen rantakallioille sekä laitoimme veneen valmiiksi yökuntoon. Ruokailun jälkeen siirryimme veneeseen viettämään iltaa mm. ristiseiskan merkeissä.

Ristiseiska
Seuraavana aamuna koillistuuli oli kääntynyt kaakkoon mutta pysyi edelleen erittäin kevyenä. Samoiten lämpötila oli sama kuin perjantaina, eli noin 20 asteessa - tosin pilvisyys oli vaihtunut täysin pilvisestä puolipilviseen.

Otimme noin klo 11 irti ja lähdimme hyvin rauhallisesti siirtymään kohti Isoa Vasikkaasaarta. Olimme kuulleet siellä sijaitsevasta Gula Villanista hyvää, ja nyt kun kerran olimme Espoon saaristossa, oli tuo listallamme.

Ison Vasikkasaaren pohjoispäässä sijaitsevaan laituriin on helppo tulla. Perille päästyämme suuntasimme ensimmäisenä Gula Villaniin lounaalle. Oli hyvää, ja alkuperäisen tilauksemme mukaisen jälkiruuan syötyämme päätimme Carolinan kanssa tilata vielä toisen kierroksen köyhiä ritareita.

Isolla Vasikkasaarella
Lounaan jälkeen kiersimme saaren. Eteläpäästä löysimme toisen laituri, johon olisimme voineet kiinnittyä. Toisaalta pohjoispää oli lähempänä ravintolaa. Tuolla oli myös lintutorni, josta kävimme ihmettelemässä maisemia.

Kohtuullisen kevyt sää
Noin kuuden aikaan olimme nähneet riittävästi Isoa vasikkasaarta ja lähdimme kohti seuraavaa määränpäätä, Gåsgrundetia.

Matkalla Gåsgrundetille
Täällä - ylläri ylläri - etsimme ensimmäisenä paikan päivälliselle. Se löytyi melko keskeltä saarta erään nuotiopaikan luota.

Olimme jo saareen tullessamme huomanneet että tämä etelään kääntynyt tuuli osui vähän ikävästi satama-altaaseen. Eipä siis aikaakaan kun olimme ottaneet irti ja lähteneet siirtymään takaisin Kaparenille. Sinne tulimme perille juuri ennen puolta yötä. Etäisyydet kasvavat kummasti kun tuuli on todella kevyt.

Matkalla Kaparenille
Keskiviikon vietimme kaikessa rauhassa Kapareniin tutustuen. Tuuli oli kääntynyt etelään ja lämpötila noussut aavistuksen, joten meillä ei ollut mikään kiire pois.

Hajewa
Tuon pienen saaren eteläreunasta löysimme myös mukavan pienistä kivistä muodostuneen rannan, jossa nautimme auringosta parin tunnin ajan.

Kaparenilla paistoi aurinko
Saatuamme veneen takaisin kotipoijuun jäimme vielä aurinkoon syömään myöhäistä lounasta - tällä kertaa pöydän äärestä tuoleilla istuen.

Kesälomapurjehdus oli ollut vain parin vuorokauden mittainen, mutta silti siihen mahtui kolme eri saarta sekä roppakaukaupalla mukavia hetkiä Mikan, Eevan ja Carolinan kanssa.