Siirry pääsisältöön

Kesä 2017 osa 2 - Kohti Hangon regattaa

Toukokuun loppu ja kesäkuun alku hujahtivat edeltävien vuosien tapaan vauhdikkaasti, ja pian oli käsillä valmistautuminen Hangon regattaan.

Juhannukselta aloittamani loman ensi vaiheessa korjasin muutamien helojen tiivistyksen, edeltävällä matkalla kun olimme Mikan kanssa huomenneet että erityisesti maston jalan sekä etukannen prisman kohdilta tiuhkui jonkin verran vettä sisään.

Kuiva vene on märkää venettä mukavampi ja niinpä otin nuo helat irti ja laitoin lisää dolphinitieä kannen ja helojen väliin.

Lisää tiivistettä jotta vesi pysyy ulkopuolella
Juhannuksen jälkeiselle viikolla kävimme myös Viccon ja Mikan kanssa vähän treenaamassa vendoja sekä jiippejä. Samalla tarkistimme että vesi pysyi paremmin etukannen ulkopuolella.

Juhannuksen jälkeen lämpimässä kesäsäässä
Heinäkuun alussa alkoi matka Hankoon lähestyä. Tällä kertaa olimme varanneet matkaan kolme päivää ja suunnitelleet miehistön vaihdon Inkoossa. Käytännössä Joonas olisi mukana koko matkan, ja Tuomas vaihtuisi Marjoon tiistaiaamuna.

Vene pakattuna Hangon matkaa varten
Maanantai oli siis ensimmäinen matkapäivä. Kävin hakemassa Joonaksen ja Tuomaksen veneelle, laitoimme heidän tavarat suurinpiirtein paikalleen ja lähdille liikkeelle. Purjeet nostimme juuri ennen aamuyhdeksää.

Heti alkuun kuppi kahvia
Säätila oli kovin mielenkiintoinen. Lämpötila roikkui viidentoista asteen tuntumassa ja pilvet meren tasolla. Positiivista oli kuitenkin että etelätuuli jaksoi kuljettaa meitä mukavasti eteenpäin.

Pientä sumua
Paikoin sumu sakeni niin että mietimme pitäisikö sumutorvi kaivaa esille. Ja välillä sumu tiivistyi ihan sadekuuroiksi asti.

Iltapäivää kohden sumu kuitenkin hälveni ja samalla tuuli piristyi huomattavasti. Keskellä Porkkalan selkeää meno alkoi olla jo hieman kuoppaista.

Matka joutuu
Ihan porkkalan selän lopuksi käännyimme pohjoiseen, Inkoota kohti ja saimme sivutuuleen rapeat 7 solmua. Sisätilassa meno vaikutti kuitenkin olleen kovin tasainen.

Sisällä meno oli tasaista
Inkoossa olimme perillä juuri sopivasti puoli kuuden aikaan. Tuuli oli voimistunut entisestään, ja satamaan ajelimme mukavaa parin solmun vauhtia pelkän maston voimin.

Inkoossa
Päivällisen suhteen mietimme jonkin aikaa olisimmeko halunneet valmistaa itse ruuan trangialla, mutta päätimme kuitenkin tukeutua paikalliseen kebab-pizzeriaan. Oikeastaan todella mukava vaihtoehto sekin, oli näet hauskaa istua pöydän ääressä katon alla.

Bussiyhteys ja miehistön täydennys
Seuraavana aamuna vaihdoimme miehistöä. Tuomas otti bussin kohti Helsinkiä ja Marjo tuli vastaavalla bussilla Inkooseen.

Tiistain määränpäänä oli Modermagan ja tarkoituksena oli lähteä matkaan heti Marjon tultua. Luontoäiti tosin tarjoili meille pienen sadekuuron, joten odotimme sen hiipumista ennen kuin irroitimme köydet.

Modermagan
Matka Modermaganiin oli miehistölle tutustumista hieman navakampaan vastatuuleen. Ensimmäisen puolen tunnin aikana olimme tehneet varmaankin parikymmentä vendaa, ja sama jatkui kunnes olimme perillä Modermaganissa seitsemän aikaan illalla.

Melko rankan päivän jälkeenkin mieliala oli korkealla ja vietimme loppuillan veneellä. Marjolle oli varattu master bed room, ja Joonas ja allerkirjoittanut nukkuivat sitloodassa puomiteltan alla.

Ilta veneellä
Seuraavana aamuna tuulinen sää jatkui, ja itse asiassa tuuli voimistui hieman entisestään - säätiedotus antoi huomatuksen veneilijöille. Niinpä päätimme syödä tukevan aamiaisen veneellä ja lähteä tämän jälkeen kohti Hankoa.

Aamiainen ennen liikkeellelähtöä
Aamupäivän luoteistuuli oli alkumatkan kurssille sopiva ja pääsimme hyvää vauhtia määränpäätä kohden.

Viimeisen silauksen kryssin opettelusta Marjo ja Joonas saivat vähän ennen Hankoon pääsyämme tuulen voimistuessa entisestään ja kääntyessä suoraan vastaiseksi. Iltapäiväauringon paisteessa jokainen lähes jokainen aalto lähetti kosteat ja vilpoiset terveisensä Hajewan sitloodaan - Hankoon päästyämme sauna ja pizza toivottivat puolestaan purjehtijat lämpimästi tervetulleeksi perille.