Siirry pääsisältöön

Kesä 2018 osa 5 - kesälomapurjehdus

Hajewa jäi Korpoströmiin odottamaan seuraavaa reissua muutamaksi päiväksi. Tulimme siis tiistaina 17 päivä huhtikuuta Carolinan kanssa bussilla takaisin veneelle ja tapasimme Karinin ja Ingvarin siellä.

Vietimme iltapäivää uimalla lähisaaressa sekä laittamalla juuri hankitut lämpö- ja ilmanpainemittarit kiinni kiinni kajuutan etuseinään.

Uimassa
Nukuttuamme yön hyvin veneellä lähdimme jo puoli yhdeksän aikaa etelää kohti, muutaman päivän kesälomapurjehdus oli alkamassa.

Bodön lahti on suojaisa
Lounastauon päätimme ottaa Bodössä. Tämä oli avattu paria vuotta aiemmin ja olimme kuulleet siitä paljon hyvää. Lounaaksi söimme burgerit.

Vanha merivartioasema on nyt uudessa käytössä
Bodö oli ihan mukava tuttavuus, mutta halusimme silti jatkaa matkaa ja löytää seuraavan mielenkiintoisen paikan yöpymistä varten. Reippaassa tuulessa matka eteni mukavasti, ja illansuussa tulimme perille Borstöön.

Borstön lahdessa on helppo ottaa purjeet alas
Borstössä ei juuri ole palveluita, mutta sen suojaisessa lahdessa oli helppo ottaa purjeet alas ja tulla tukevaan laituriin.

Vieraslaituri
Perille päästyämme kävimme kiertämässä saaren luontopolun ja teimme päivällisen läheisellä kalliolla. Tätä idylliä olimme vähän etsineet ensimmäistä yötä varten.

Borstön idylliä
Seuraavana päivänä jatkoimme matkaa saaristomerellä kohti Tunnhamnia. Olin ollut siellä aiemminkin ja paikka on todella mukava. Lähdimme Borstöstä liikkeelle jälleen puoli yhdeksän aikaan, ja perillä Tunnhamnissa olimme jo puolilta päivin.

Tunnhamnissa laiturissa
Jätimme veneen syvemmällä lahdessa olleseen laituriin ja maksettuamme venepaikasta lähdimme kiertämään luontopolkua.

Luontopolku kiertää saaressa
Tunnhamnin saari on melko suuri ja sen luontopolku on melko pitkä. Saaressa on sellainen ominaisuus, että vaikka sinilevää olisikin ulompana, on yleensä jollain sivulla saarta kuitenkin levätön alue. Löysimme tälläkin kertaa sellaisen.

Pääsimme uimaan
Tunnhamnissa ympärivuotisesti asuvilta yrittäjiltä saa ostettua maittavaa savustettua ahventa, jota pääsimme taas nauttimaan.

Alkuilta sundeckillä
Seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen irroitimme köydet ja nostimme purjeet ylös, tällä kertaa kohteena Högsåra ja Farmors cafe. Parin edeltävän päivän auringonpaiste vaihtui hetkeksi vesikuuroiksi, mutta se ei juuri menoa haitannut. Farmors cafen suklaakakku oli hyvää :)

Högsårassa ei pieni sade haittaa
Lounaan jälkeen Rumpan ren sauna teki terää

Saunaraikkaana
ja sateen tauotessa illaksi livemusiikki Rumpan barissa oli erittäin kiva kokemus.

Livemusiikkia
Kesälomapurjehduksen seuraava ja viimeinen etappi oli tällä kertaa Hanko, jonne matka laittui pääsosin mukavassa kevyessä myötätuulessa. Säiden ja Saaristomeren hemmottelemat kolme päivää olivat olleet mitä oivimmat!