Siirry pääsisältöön

Kesä 2018 osa 6 - takaisin pääkaupunkiseudulle

Jo seuraava päivänä eli sunnuntaina 22. heinäkuuta Jukka tuli aamupäivällä Hankoon, pakkasimme veneen kuntoon ja lähdimme liikenteeseen puoli kolmen aikaan. Alkumatkasta meillä oli mukavaa kilvoittelua samoihin aikoihin Hangosta lähteneen h-veneen kanssa.

Myötätuulessa
H-vene kääntyi pohjoiseen Tammisaaren suuntaan, ja me jatkoimme myötätuulessa Barösundia kohti. Matkalla sivuutimme myös toisen hienon klassikon.

Kaunis klassikko
Myötätuulessa purjehtiminen on leppoisa tapa viettää kesäistä iltapäivää.

Löysin rantein
Tulimme perille Barösundiin melko myöhään, puoli yhdeksän aikaan ja ajoimme purjeilla laiturille (vai peräti laiturille?). Paikallinen ravintola, scola, oli jos kiinni mutta söimme silti päivällisen terassilla - toki tragian avustamana.

Barösund aamupäivällä
Seuraavana aamuna heräilimme vähän puoli yhdeksän jälkeen, kävimme kaupassa, nostimme purjeet ja söimme meriaamiaisen. Purjehdimme Porkkalanselän yli todella helteisessä sivumyötäisessä.

Perille Helsingin kaupungin virkistysalueeseen kuuluvaan Stora Svartön saareen tulimme illansuussa. Ensitöiksemme kävimme uimassa, ja sen jälkeen lähdimme tutustumaan saareen.

Uinnin jälkeen
Saaresta löytyy käytännössä se mitä purjehtija tarvitsee. Poijut, laituri, ranta josta mennä uimaan, vessa sekä tulipaikka ja pöytiä ja penkkejä. Ja vieressä olevaan Lähteelään verrattuna se on mukavan rauhallinen.

Auringonlasku
Seuraavana päivänä heräilimme rauhassa, keitimme vedet aamiaista varten ja lähdimme hissukseen kryssimään kohti kotipoijua, auringonpaisteen ja helteen saattelemana.