Siirry pääsisältöön

Kesä 2016 osa 2: Hankoon

Alkuperäisenä tarkoituksenamme oli osallistua Hangon regattaan. Muut puhteet pitivät meidät kuitenkin heinäkuun alun kiinni ja pääsimme suuntaamaan kohti Hankoa vasta myöhään torstaina illalla. Näin perjantaina alkava regatta jäi väliin. Se ei kuitenkaan hidastanut kesän purjehduksista nauttimista, ja perjantaiaamuna kaappasimme vielä Soffin mukaan matkan varrelta.

Hankoa kohti
Torstain kolea ja pilvinen ilma muuttui perjantain kuluessa pikkuhiljaa lämpimämmäksi. Aamu oli vielä viileä ja pilvinen, mutta iltapäivällä aurinko tuli esille ja illansuussa se paistoi jo pilvettömältä taivaalta.

Sää kirkastuu
Olimme kuulleet paljon hyvää Barösundissa sijaitsevasta Scola-nimisestä ravintolasta joten päätimme käydä tutustumassa siihen. Pääsimme perille Barösundiin vähän kuuden jälkeen ja laituriin kiinnittymistä juhlistimme lasillisilla kuohuvaa. Tämän jälkeen Carolinan ja Soffin virkistäytyessä kävin katsomassa miltä Scola vaikuttaa.

Ruokaa odottava miehistön jäsen
Paikka oli viihtyisä ja menu houkutteleva - löysimme pian itsemme ravintolan lämpimältä terassilta päivällistä nauttimasta.

Toinen ruokaa odottava miehistön jäsen
Heinäkuun alussa illat ovat pitkiä joten ehdimme päivällisen jälkeen takaisin veneelle ilta-auringon vielä hieman lämmittäessä. Pakkasimme rauhassa Hajewan yökuntoon ja päivän päätteeksi kävimme läpi vielä lopukevään ja alkukesän parhaita paloja.

Aamiainen valmistuu
Seuraava aamuna ihmettelimme laituriin kiinnittyvien veneiden määrää ja kuhinaa satamassa, kunnes tajusimme että olimme osuneet paikalle Bärösundinpäivänä. Kiertelimme jonkin aikaa satamassa tutustumassa esillä olleisiin tuotteisiin ja vähän ennen yhtätoista nostimme purjeet kauniissa auringonpaisteessa.

Sumu nousee
Noin tuntia myöhemmin meitä odotti pieni yllätys: sumu. Olimme killuneet Mikan ja Carolinan kanssa muutamia vuosia aiemmin Hangossa sumussa, mutta tällä kertaa tilanne oli erilainen: sumusta huolimatta lounaistuuli jatkui tasaisena. Niinpä kaivoimme sumutorven esille ja aloitimme tarkemman lokikirjan pitämisen.

Sumussa
Selvisimme sumusta näppärästi. Kartta kävi uimassa ja kohti ajanut moottorivene sai muutaman extratuuttauksen sumutorvesta. Pari tuntia myöhemmin sumu oli hälvennyt ja pian tämän jälkeen otimme suunnan kohti Tammisaarta. Kryssi muuttui hiljakseen sivutuuleksi ja vähän sen jälkeen puuskaiseksi sivumyötäiseksi – yksi puuskista sai vanhan spinnumme sanomaan sopimuksensa irti.

Sivutuulessa
Emme olleet aiemmin käyneet Hajewalla Tammisaaressa, ja se oli tällä kertaa logistisesti hyvässä paikassa. Toki matka poikkeaa väylältä, mutta maantieyhteydet ovat hyvät ja sunnuntain matka Hankoon oli vielä järkevän mittainen.

Tammisaari jää taakse
Seuraavana aamuna jatkoimme Soffin kanssa kohti Hankoa, Carolinan lähdettyä takaisin pääkaupunkiseudulle. Starttasimme vähän kahdeksan jälkeen ja söimme meriaamiaisen ajellessamme moottorilla peilityynessä lahdessa.

Tuuli piristyy
Parin tunnin jälkeen tuuli alkoi piristyä ja vaihdoimme purjeisiin. Loppumatka Hankoa kohti sujui mukavasti Soffin ohjatessa Hajewaa. Perillä itäsatamassa olimme suurin piirtein samaan aikaan kun muut haiveneet tulivat takaisin kisaamasta.

Ja purjeet ylhäällä
Lauturialueella on käynnissä Hangon regatalle luontainen kuhina. Vaihdoimme kuulumisia muutamien tuttujen purjehtijoiden kanssa samalla kun pakkasimme tavaroitamme - Hajewa jäisi nyt hetkeksi Hankoon. Mukavan reissumme viimeisteli vielä tutulta kutospurjehtijalta saamamme kyyti takaisin pääkaupunkiseudulle.