Siirry pääsisältöön

Kesä 2016 osa 5: takaisin Hankoon

Varhain maanantai-aamuna lähdin takaisin Utölle. Ensin bussilla Turkuun, sieltä seuraavalla bussilla Pärnaisiin ja loppumatka Eivorilla. Olin sopinut Jukan kanssa että hän tulee tiistaina saman reitin, joten minulla oli hieman aikaa valmistella Hajewaa ennen seuraavaa reissua.

Kohti Saaristomerta
Käytännössä sain maanantain ja tiistain aikana päivitettyä Hajewan sähköistyksen, jota olin siis miettinyt jo pidemmän aikaa. Lopputulemana 12 voltin ulostulo, pilssipumppu sekä loki olivat kukin omassa virtapiirissään, oman kytkimen ja oman sulakkeen takana.
Jukka tuli Eivorilla perille saakka, ja lyhyen tavaroiden järjestelyiden jälkeen irrotimme köydet ja nostimme purjeet jo hieman ennen neljää.

Liikkeellä
Lämmin iltapäivä ja kaakosta puhaltanut kevyt myötätuuli tarkoitti spinnuttelua sekä myöhäistä lounasta - spinnu pallolla, mahat pullolla. Olimme matkalla kohti Österskäriä. Olin kuullut saaresta hyvää, mutta emme olleet sitä nähneet. Perille laituriin tulimme puoli kahdeksan aikaan.

Perillä Österskärissä
Vaikka saaristomerellä oli tuolloin jo jonkin verran sinilevää, oli Österskärin vesi vielä melko kirkasta ja erittäin lämmintä. Ei siis mitään syytä jättää iltauintia väliin. Tämän jälkeen vuorossa olikin päivällinen ja yöpuulle siirtyminen.

Dinner
Seuraavana päivänä kesä jatkui lämpimänä. Herättyämme ja ihmeteltyämme hetken sataman tyhjentymistä nostimme purjeet ja otimme suunnan itään meriaamiaisen merkeissä.

Matka jatkuu
Tuuli oli kääntynyt yön aikana länteen, mikä tarkoitti meille jälleen myötätuulta ja spinnuttelua. Päivän aikana ei oikeastaan tapahtunut sen kummempaa. Jossain vaiheessa näimme matkan varrella norpan, mutta muuten spinnuttelu jatkui aina illasuuhun saakka.

Myötätuulessa
Mahdollisia pysähdyspaikkoja tuolla saaristomerellä on useita, niinpä purjehdimme melko pitkään ilman varsinaista määränpäätä. Hieman ennen Högsåraa, Rosalaa ja Hiittistä päätimme suunnata toiseen satamaan, jossa emme olleet aiemmin käyneet, eli Rosala-Nötholmiin.

Päivän muistiinpanojen täydennystä
Satama oli viihtyisä ja siellä oli mukavat palvelut.  Ilta sujui rattoisasti ja seuraavana aamuna lähdimme liikenteeseen kymmenen aikaan, jälleen meriaamiaisen merkeissä. Alkumatka lupasi hyvää: kevyt lämmin myötätuuli ja spinnu ylhäällä.

Myötätuuli vaihtui sivutuulen kautta kryssiin
Sää muuttui kuitenkin puolilta päivin huomattavasti: tuuli kääntyi lännen kautta pohjoiseen mikä tarkoitti hetken aikaa sivutuulta ja sen jälkeen kryssiä. Hieman myöhemmin alkoi sataa ja hetken kuluttua tuuli tyyntyi kokonaan.

Sataa. Ei tuule.
Moottorista oli tässä vaiheessa jälleen hyötyä, ilman sitä olisimme olleet pitkään vesisateessa. Pääsimme myös kokeilemaan akun kestävyyttä - käytännön kokemuksemme mukaan sillä voi ajaa hyvin rauhallista tahtia noin kymmenkunta mailia. Päästessämme Hangon edustalle sade lakkasi ja tuuli virkosi uudestaan, eli saimme kuivattua suurimmat vedet pois purjeistamme purjehtiessamme Itäsatamaan.

Illalla sporttasimme hieman ja tutustuimme heinäkuun lopun torstai-iltaiseen Hankoon ennen perjantain junamatkaa pääkaupunkiseudulle.