Siirry pääsisältöön

Talven ja kevään 2016 remppa osa 2: Masto

Alkuperäisenä ajatuksena oli rikata Hajewa vielä äitienpäivänä ja siirtää se viikonlopun päätteeksi laituriin. Tähän suunnitelmaan tuli pieni mutka ottaessani mastoa esille talvisäilytyksen jälkeen. Itse vene kyllä kellui sunnuntaina mukavasti, mutta masto.

Vesillä
Olin parina edeltävänä keväänä tyytynyt vain paikkalakkaamaan maston, ja tänä vuonna oli vuorossa vähän enemmän tekemistä. Käytännössä lakkapinta oli päässyt paikoin hapertumaan erityisesti purjeen uran ympäristöstä ja varsinkin maston yläosassa myös purjeura oli vähän kärsinyt. Niinpä sunnuntai kului rikauksen sijaan maston hionnan merkeissä.

Pari kohtaa työn alle
Edeltävänä kevään olin harjoitellut takakannen saumojen korjausta epoksin avulla, ja vastaava toimenpide odotti nyt mastossa. Käytännössä jatkoin urakkaa tiistai-iltana. Puuvenekeskuksen porukka neuvoi jälleen alkuun. Tein siis kovalevystä, muoviputkesta ja pakkausteipistä muotin, jonka avulla sain epoksoitua lohjenneen puun urassa.

Maston korjaus käynnissä
Kuivunut paikka oli vuorostaan helppo hioa oikean muotoiseksi. Samassa yhteydessä myös paikkalakkasin muita kohtia, joissa lakkapinta oli hajonnut.

Lähes kuin uusi
Epoksin ja lakan kuivuessa kiinnitin pääsin nauttimaan aurinkoisesta kevätsäästä ja kiinnitin helat paikalleen.

Hyvältä näyttää
Seuraavan parin viikon aikana masto sai muutamat paikkalakkakerrokset, sekä lopuksi uuden lakan kauttaaltaan. Toukokuun viimeisenä viikonloppuna nostimme Carolinan kanssa maston paikalleen ja laitoimme veneen purjehduskuntoon. Lisäsimme mastoon myös yhden köyden, joka toisaalta toimii varafallina ja toisaalta dirkkinä.

Vene purjehduskuntoon
Seuraavana vuorossa oli kauden ensimmäinen purjehdus. Vähän alkuperäistä työläämmän talvikauden jäljeltä Hajewa oli jälleen elementissään.

Kauden ensimmäinen purjehdus
Rempassa oli kuitenkin jäljellä vielä yksi kohta. Meillä oli kesällä suunnitelmissa purjehtia Ahvenanmaalle, ja sitä helpottamaan olin ostanut venemessuilta pienen sähkömoottorin.

Laatikollinen apuvoimia tyvenen varalle
Pääsääntönä moottori ja vene on hyvä yhdistelmä. Yhdistelmän määritelmä kuitenkin edellyttää jonkun tavan kiinnittää moottori ja vene toisiinsa – ja tämä piti vielä ratkaista. Olin alustavasti hahmotellut moottorille telinettä puusta, mutta kokeillessamme vaihtoehtoja Allanin kanssa päädyimme siihen lopputulokseen, että metallisessa telineessä on hyvät puolensa.

Tässä kohdassa Puuvenekeskuksen ja erityisesti Jannen osaaminen oli arvossa arvaamattomassa, ja viikkoa myöhemmin Hajewalla oli hieno metallinen moottoriteline.

Teline ja moottori paikallaan
Heinäkuun ensimmäisenä päivänä oli vuorossa kauden toinen ”purjehdus”, tällä kertaa kuitenkin ilman purjeita.

Toimii!
Koeajon lopputulema oli, että moottori ja teline kumpikin toimivat hyvin. Hajewa oli valmis kesän purjehduksia varten!

Kommentit